1955-62 Toyopet S30 Crown |
Toyotan kruununperillinen Crown
"Toi ota,jollet muuta saa!"
Suomalainen sananlasku
Japanilaisten autojen maineen ja luotettavuuden vahvistuttua suomalaiset ryhtyivät ostamaan myös kalliimpia japanilaisia keskiluokan autoja,kuten Toyota Crown,Nissan 2000 ja Laurel,Mazda 929 sekä Mitsubishi Galant.
Mitsubishi Galantia 1990-luvulla joku suomalainen autoilija oli kehaissut jopa Japanin Mersuksi.
Otsikossani mainitsemaa Nissan Cedriciä ei kai tuotu yhtään maahan,mutta niitä kylläkin vietiin suurehko määrä Nissan Laurelin kanssa moniin Aasian maihin sekä Arabimaihin.kuten Saudi Arabiaan.
1962 Datsun Bluebird 312 |
Somersetiahan 50-luvulla valmistettiin lisenssillä Japanissa ja valmistuksen vaihtuessa uuteen Cambridgeen v.1954 Japanin Austineihin asennettiin uudet B-sarjan 1.5L-moottorit.
Vielä 80-luvulla minun 1976 Datsun 100A:ssa hyrräsi samaan Austinin A-sarjaan pohjautuva pieni kansiventtiilikone.
Liikenteessä näin vielä 70-luvulla,muistaakseni paikallisen Gulf-huoltamon jokapaikanautona "Luupään" eli Bluebird 320 pick-up-mallin.
Bluebirdistä alkoi japanilaisten autojen maihinnousu Suomeen.
1964 Isuzu Bellet |
Crownin ostajakunnaksi laskettiin auton kotimaassa japanilainen keskiluokka 2.0-2.4L-rivikuutosilla sekä ylempi sikariporras Crown Eight VG10 2.6L V8:lla.
Crown Eightiä yritettiin tarjota jopa keisarilliselle perheelle virkakäyttöön,mutta keisarillinen hankintatoimisto valitsi Nissan Prince Royalin (rivikuutosella).
1965 Crown Pick-Up |
1962-67 Crown oli saanut vaikutteita amerikkalaisesta Ford Falconista ja sen keulamaskista voi löytää piirteitä myös 1960-mallisesta Chrysler Crown Imperialista,millä Toyotalla yritettiin antaa kuva isosta ja mukavasta limousinesta. Kruunuversioita Toytoa markkinoi myös pienemmissä malleissaan ajan myötä,kuten Toyopet Tiarassa,Toyota Corollassa,ja Coronassa. Myöhemmät Carinat ja Cressidat taasen olivat naisnimiä.
Nykyajan Toyota Prius,Yaris ja Jazz henkivät täysin toisenlaista ja täysin kruunutonta aikaa hybridi-sekä kaupunkiautoina.
1965 Crown RS |
Datsun 2000-mallia myytiin Euroopan vientimalleina myös Nissanin omalla 2.2L/70hp-dieselillä taksikäyttöön.Muutaman näin Salon seudulla maalaistakseinakin.Koriltaan ne muistuttivat suurennetuilta Bluebirdeiltä omituisin alasluiskahtavin peräpäin.
70-luvulla muistan,miten ensimmäiset pyöreäperälamppuiset Crown S41-mallit päätyivät nuorten kollien kaahausautoiksi ja sitä myötä romuttamoihin.Montakaan niistä ei ole jäänyt jälkipolville entisöitäväksi.
V.1962-67 S40-sarjan Crowneja valmistettiin jo toisessa polvessa,ensimmäisten tultua jo markkinoille 1955 ,joskin ilman Crown-nimeä Toyopet Masterina,jota myytiin R-sarjan 1,5L-kansiventtiilinelosella taksikäyttöön. Samaa moottoria oltiin käytetty Toyopet Superissa,jonka seuraajaksi tuli yksityiskäyttöön tarkoitettu Toyopet Crown.
1995+ Toyota Crown Comfort |
Erikoisena piirteenä ensimmäisen sukupolven S30 Crowneissa oli takaovien avautuminen keskitolpasta kaapparimallisina kuin Rover 60-110-malleissa. Muodoiltaan Master ja Crown muistuttivat jotain pienempää jenkkiautoa japanilaisin yliammutuin kromimaskein.Toyopet Masteria sai myös Masterline-farmariversiona.
1958 Toyopet Masterline STW |
1959 Porsche 356 ja Toyopet Crown |
V.1959 Toyota toi Yhdysvaltoihin Kaliforniaan ensimmäiset Toyopet Crownit.
Amerikkalaisten alkuinnostus niihin oli laimeahkoa,vaikka koripelleiltään ne olivat 5
Silti Crown ei ollut vielä täysin loppuun suunniteltu kestävyydessä vientimalliksi,kun yksi Crown Rannikolta-Rannikolle-ajossa oli lähtenyt Los Angelesista ja konkannut ennen Las Vegasia..
Toyota päätyi palaamaan Japaniin kehittelemään kestävämpiä Crowneja,koska vuosittaiset myyntiluvut 1962 mennessä hipasivat 200 kappaleen rajaa.Hinnaltaankin se oli sata taalaa kalliimpi kuin Chevroletin Del Ray-perusmalli ja Rambler Cross Country-kompaktiauto.
1970 Satoshi Yamamura amiraali Isoruku Yamamotosna Tora,Tora,Tora-filmissä |
1967-71 S50 Crown oli muuttunut koriltaan täydellisesti.Se oli saanut kuonoonsa tuplavalot ja amerikkalaistyylisen maskin.Japanissa aloitettiin sille mainoskampanja,jonka pääesiintyjäksi kutsuttiin näyttelijä Satoshi Yamamura,jonka suomalaisetkin tulivat tuntemaan Tora.Tora,Tora-filmin laivaston amiraali Isoruku Yamamotona.
Yamamura mainosti Crownia 16 vuotta.
1969 Toyota Crown Manilassa |
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti