perjantai 15. heinäkuuta 2011

Saudikirja. AHLAN WA SAHLAN--WELCOME HABIBI.Papinpoika-ja pakanamaasarja.

AHLAN WA SAHLAN--WELCOME HABIBI
-----------------------------------------------------
Otsikon käännös: tervetuloa rakas ystävä


"Salam aleicum,gummi arabicum!"
Isärovastin arabiankielinen tervehdys.


Camel race. Juhart 2002



Lokakuu 1980.

1949 Saudi Arabia
Ennen lähtöään tuntemattomaan Saudi Arabiaan Jussi oli käynyt lainaamassa kaupunginkirjastosta tulevaa työmaatansa käsittävää kirjallisuutta.
Hän oli jo oppinut suomalaisen rakennusfirman haastattelussa Helsingissä,ettei maa ollut mikään turistimaa ja sinne mennään urakoimaan maan infrastruktuuria suomalaisvoimin.Kyseessä oli makeat urakkakaupat arabimaan rakennusbuumikakusta,josta suomalaiset saivat siivusta osan...ei leijonanosaa,vaan ainakin Suomen kissanosan.
Palkkaakin tarjottiin varastonhoitajana melkein tuplaten,mitä sai Saloran televisiotehtaan kellarissa ja nyt ilman tuloveroa.
Matkaoppaita ei ollut tarjolla maasta ja muutamasta teoksesta sai vain savitaloisia kaupunkikuvia ja näkymiä erämaasta 50-lukuisesta arabimaasta.
Jussi ajattelikin saavuttuaan uudelle autiomaatyömaalleen lähettää maisemakortin terveisin kotiin ja terkut olisivat kirjoitettu numero 90 karheuden santapaperille.
Harvalla suomalaisella oli muuta tietoa maasta kuin,että se oli maailman suurin hiekkalaatikko,mistä porataan öljyä ja missä jossain seisoo joku Kaaban kivikin.
Asukasluvultaan pieni,mutta älyttömän laaja maa oli rikastunut öljytuloistaan  ja kuulema jokaisen beduiiniteltan edessä seisoo ainakin pari Cadillacia.
Saksankielisestä teoksesta "Algemeines  Über das Königreich von Saudi-Arabien" Jussi sai enemmän taustatietoa maasta:
"Maantieteellisesti kuningaskuntaa idässä rajasi Arabianlahti,jota muut kutsuvat Persianlahdeksi.
Lännessä rajana on Punainen meri,joka oli saanut nimensä punaisesta auringolaskustaan.
Pohjoisessa raja on piirretty hiekkaan Jordanian,Irakin ja Kuvaitin jakamassa autiomaassa.
Alempana idässä sijaitsevat Yhdistyneet Arabiemiriitt sekä Oman ja etelässä aivan niemimaan kärjessä Pohjois- ja Etelä -Jemenit.
Kuningaskuntaa halkovat kuivat wadit eli joenpohjat,kuten Riyadhin,maan pääkaupungin lähellä Nejdin laaksossa.
Riyadhin ylätasanko yhtyy idässä laajojen suoalueiden kanssa ja kaakossa Rub-Al-Khalin erämaahan,missä myös porataan öljyä sannasta.
Lännessä Taifin kaupungin kohdalta pudotaan alas Hijazin laaksoon,missä sijaitsevat muhamettilaisten pyhä kaupunki Mekka ja Jeddan satamakaupunki.Pohjoisempana Tihama-vuoristossa sijaitsee muhamettilaisten unelias,mutta pyhä kaupunki Medina. "


Maalaus 1900-luvun alun
arabeista
Näillä matkaeväillä Jussi lähti Vantaan lennosta Luftwaffen puikolla (Lufthansa) Frankfurtiin ja Frankusta saman yhtiön koneella Dhahrania kohti Saudi Arabiaan..
Vaimo ja lapset olivat jääneet savilaaksokaupunkiin ja niilläkin oli edessä muutto televisiotehtaan vuokrakaksiosta toiseen vuokra-asuntoon.
Ilmassa oli monien muuttojen ja muutosten tunnelmaa,mitkä tulisivat vaikuttamaan radikaalisesti tulevaisuuden kuvaa.
Vielä tänään kesällä v. 2011 Jussi omasta mielestään elää stand-by- matkalaukkuelämää täysin tietämättä mihin lopulta asettuisi.
Juuret ovat Suomessa,talo Manilassa,muistot Saudissa ja vuokralla Lontoossa..
Samsonite on valmiina vaatekaapissa seuraavaan lähtöön  
Pari filippiiniläistä Balikayan Boxia eli filippiiniläisittäin Cartonitea eli lentorahtipahvilaatikkoa seisoo alkovissa odottamassa huolitsijan noutoa lähetettäväksi Manilan kotiin.

Silloin lokakuun lopulla Jussi oli jo putoamassa kapealta avioliittovuoteeltaan kuuden vuoden yhdessäolosta ja lasten syntymän jälkeen hän tunsi jo nukkuvassa intiiminä muukalaisena samassa parivuoteessa..
Ulkomaalainen vaimo lähi-idästä oli sopeutumassa suomalaiseen elämään kulttuurikriisissään Jussin itse ollessa lähdössä lähi-itään avioliittokriisissään avartamaan maailmankansalaisen katsomustaan.


Ilmakuva Dammamista
Dhahranin läheltä
Lufthansan jumbo oli laskeutumassa Dhahranin lentokentälle Jussin korvien lukkiutuessa kabiinipaineessa ja pienessä flunssanpoikasessa .
Lentoemäntä jakeli kovakaramelleja korvien aukeamiseen. Lentoemo selitti myös leukojen availun auttavan korvien aukeamiseen. Koko jumbon matkustamo näytti suutaan aukoavalta kalaparvelta jossain Arabian lahden santarannalla. 
Jäästä sulavien ikkunoiden läpi alkoi näkyä aavaa santapaperimaisemaa,jossa kiemurteli mustia putkia kuin aavikkokyitä, niitä lännenkuvien sideswingereitä ja kalkkarokäärmeitä,joita lännenmiehet colteilla ampuvat valkokankaalla.
Jumbon mahan alta oli lähestymässä tuhansia terrakotan ruskeita talojen tasakattoja ja niillä hopeaharmaita vesitankkeja
Katoilla näkyi maihin lyöneitä valkokaapuisia hahmoja ja kaikki kaatuneina läntiseen Mekkaan päin Arabian meren tuulen pyyhkäiseminä rantakaisloina.
Jussi vilkaisi kelloaan,jonka ajan hän oli korjannut Suomen aikaa tuntia myöhäisemmäksi .
Kello näytti viittä vaille kuutta vuonna 1410 Hijjra-kalenterissa eikä Jussin  ledinäyttöistä Casio-rannekelloa voinut vetää yli viittä sataa vuotta taaksepäin.

Oli aamurukousten aika ja Dammamin sekä Al Khobarin sisarkaupungit oli heränneet uneliaisiin aamutoimiinsa..
Jumbon alaslasketuissa laskutelineissä vinkui tuuli suihkumoottorien jarrutuksen ulistessa korvia särkevästi.
Yhtäkkiä koneen pyörät tussahtivat kiitoradan tarmakille raskaan alumiinisikarin oikaistessa itsensä,korkeusvakaimien seistessä melkein pystysuorassa siipien takareunoissa ja kovalla ravistuksella jumbon vauhti hiljeni rullaukseen Dhahranin kansainvälisen kentän mustekalanlonkeromaisia terminaalituubeja kohti .
Koneen lopulta pysähdyttyä haitarituubin viereen Jussin maha kramppasi jännityksestä ,jolloin hänen päänsisäisessä kuvaputkessa YLE:n joutsenten uloslento näpsähti poikki pienentyen valkoisena pisteenä kunnes pimeni kokonaan kuin Valkon uusi kuvaputkitehdas.


1961 Dhahranin terminaalirakennus rakenteilla


Jussi oli lukenut vasta viisi vuotta myöhemmin Saudissa oleskeltuaan CIA:n agentin Wilbur Evelandin Ropes of Sand-teoksen,missä kuvailtiin taustaa Dhahranin lentokentän synnystä.


DHAHRANIN KENTÄN TAUSTAHISTORIAA
-----------------------------------------------------------
Dhahranin kenttä alunperin oli rakennettu Saudi Arabian kuningashuoneen ja Yhdysvaltojen armeijan sopimuksella vuonna 1951 sotilaslentokentäksi.
Vuonna 1980 se palveli kansainvälisenä risteyskenttänä kuten Yhdistyneiden Arabiemiriittikuntien kenttä Dubaissa.
Kansainväliseksi kentäksi se muutettiin ns. Eisenhowerin 2.5.1957 julistaman lähi-itädoktriinin tuloksena.
Iken YK:n doktriinipuheen oli  oli kirjoittanut silloinen Secretary of State John Foster Dulles ja Ike lukiessaan sen yleiskokoukselle lisäili puheensa ponneksi tyypillisiä NYT-sanojaan.
IKEhän oli entinen kenraali ja Normandian maihinnousun Liittoutuneiden joukkojen komentaja,joka itsepäisesti muita kenraaleja kuuntelematta pani asiat putkeen NYT eikä myöhemmin.
Etenkin Ison-Britannian joukkojen komentajaa marsalkka Montgomeryä Ike haukkui  liian epäröiväksi  päätöksenteoissa.


John Foster Dullesin CIA-agenttiveli Allen Dulles oli sitä mieltä,ettei CIA tulisi pistämään nenäänsä koko doktriiniin eikä lentokenttäasiaan.
Doktriinihan käsitti lyhyesti sen,että USA:n satsatessa arabimaiden puolustusbudjetteihin ja samalla aktivoidessaan omaa läsnäoloaan ja vaikutusvaltaansa näissä maissa,kommunismi kaikkoaisi niiden rajoilta kuin kamelin pieru Rub-Al-Khalin äärettömään santaerämaahan.
Presidentti Eisenhower lupasi lisäksi 200:n miljoonaa dollaria kongressin hyväksymänä alueelle lähettämällä kriisialueille joukkoja kansainvälisen kommunismin agitoimien aseellisten hyökkäysuhkien tukahduttamiseksi..
IKE lähetti äskettäin nimittämänsä ja republikaanien edustajavaaleissa hävinneen kongressimiehen James P. Richardsin lähi-idän asioiden erikoisneuvonantajaksi arabimaihin.
Tehtävänään hänellä oli tunnustella arabimaiden pulssia ja mitä ne ajattelivat IKEn doktriinista sekä yrittää motivoida niitä pitäytymään lahjoitetusta aatteessa kiinni.
Melkein välittömästi Egypti ja muutama muu pohjoisafrikkalainen arabivaltio katsoivat,ettei kommunismi uhannut heidän rajojaan käskemällä Richardsia mennä levittämään ilosanomaansa jonnekin muualle.
Irak ja Libanon silti katsoivat doktriinin tähdelliseksi.
Maiden ulkoministerit Charles Malik ja Fadhi Jamali oliva läsnä YK:N yleiskokouksessa New Yorkissa..


Kuningas Al Saud 1957
ARAMCO:n (Arab-American Oil Company) pääjohtaja Sam Kopper oli samaan aikaan vastaanottamassa Saudin kuningasta Al Saudia New Yorkissa
Kuninkaan piti puhua yleiskokouksessa YK:n pääministeri Dag Hammarskjöldin kutsumana.
New Yorkin kaduilla oli levotonta mielenosoittajien protestoidessa USA:n vetäytymistä Egyptistä Suezin kriisin takia.
Kopper meni herättämään hotellihuoneesta lähi-idän eksperttiä ja CIA:n agenttia Evelandiä pelossaan uudesta käänteestä.
Sionistien painostuksesta New Yorkin pormestari Wagner puhemiehensä kautta ilmoitti kieltäytyvänsä vastaanottamasta kuningasta.
Wagner oli käskenyt,ettei yhtäkään liikennevaloa pantaisi punaiselle kuninkaan motorkaadin läpiajamiseksi,jottei "tämä apina" pääsisi YK:n yleiskokoukseen.
Sam Kopper,joka kuului New Yorkin pormestarin kokoamaan YK:n yleiskokouksen vastaanottokomiteaan yritti samana iltana ottaa yhteyttä Wagneriin ja varoittamaan,että koko pullistelu saattaisi maksaa Yhdysvalloille sekä ilmavoimille Dhahranin lentokentän sekä ARAMCO:n öljynporausluvat kuningaskunnassa.
Adlai Stevenson oli silloin poissa kaupungista ja saavuttamattomissa puhelimella,jolloin Kopper soitti Eleanor Rooseveltille,joka suostui tapaamaan hänet..


 Anna Eleanor Roosevelt
Eveland lähti Kopperin mukana kuulostelemaan,miten kuuluisa diskriminoinnin vastustajatar ilmaisi henkilökohtaista suuttumustaan,
Eleanor Roosevelt kuitenkin sanoi olevansa täysin kyvytön auttamaan asiassa.
USA:n koko valtionpolitiikka oli nyt vaakalaudalla enemmän kuin ARAMCO:n hallinto ja Eveland soitti Allen Dullesille,CIA:n johtajalle.
Dulles käski Evelandiä tekemään kaikkensa estääkseen tapausta leviämästä kansainväliselle tasolle.
Kuninkaan seurue oli jo saapumassa Napolista S/S Independencellä New Yorkiin ja Yhdysvaltojen laivasto oli valmiina poimimaan kuninkaallisen ryhmän Ambrosen majakan kohdalta,missä luotsin pitäisi astua laivaan ja ohjata seurue hävittäjällä Brooklynin laivastoukikohtaan..


Kopperin innostuessa Eveland ehdotti,että sotapoliiseista ja rantapartiosta koottu saattue seuraisi kuninkaan kolonnaa omin punaisin valoin YK:n pääkonttoriin.
Palautteena tuli myös,että presidentti itse oli junailemassa asiaa ja lähettänyt Columbine-lentokoneen lennättämään kuninkaan Washingtoniin,missä IKE itse tulisi rikkomaan protokollaa ennenkuulumattomalla tavalla...ilmestyessään vastaanottamaan kuningasta


IKE ei ilmeisesti kyennyt vaikuttamaan New Yorkin pormestarin uppiniskaisuuteen ja Kopperkin tajusi,että maan suurimman kaupungin pormestari ei omassa nokkeluudessaan tiennyt mitään siitä,että kuninkaan kaappaus lopulta voitti.
Illalla uutisankkuri Walter Cronkite kävi juomassa lasillisen Evelandin kanssa ja hirnuili ovelasta kuninkaan kaappauksesta.
 Kuningas Saud ja prinssi Mansour laskeutumassa
 laivasta Brooklynin laivastoasemalla




Kuningas otti tapahtuman hienotunteisesti ja arvokkaasti vastaan sanomalla uutisissa,ettei hän ollut vierailemassa New York Cityssä,vaan kutsuttuna YK:hon.
Kuningas Al Saudin mukana oli pieni kauriinsilmäinen prinssi Mansour,joka oli syntymästään raajarikkoinen .
Hänet piti viedä Walter Reedin armeijan sairaalan hoidettavaksi Washington DC:ssä.
Pappilan Jussikin muisti melko hyvin luettuaan silloin Uudesta Suomesta uutiskuvasta pienestä isosilmäisestä saudiprinssistä,joka oli pukeutunut valkoiseen arabikaakuun eli thobiin.
Amerikan lehdistö sinä päivänä myi sanomalehtiä kaksinkertaisesti uutiskuvan ansiosta .




Yhdysvaltojen melkein joka kulmilta pieni arabiprinssi sai lasten lähettämiä lahjoja sairaalavuoteelleensa ja siitäkö sionistit nousivat takajaloilleen.
Juutalaislehdet kritisoivat jopa juutalaisten lentäjien kärsivän Dhahranin lentotukikohdan työnhaussa syrjintää,saamalla maileittain etusivupalstatilaa.
Kuningas Al Saud ei ollut mikään uskonkiihkoilija salliessaan silloin juutalaistenkin työskennellä kuningaskunnassaan,
Todellisuudessa Dhahrania pidettiin ykkösenä Yhdysvaltojen armeijan työvaikeusluokassa,missä palkatkin olivat parempia päivärahoineen kuin muissa ulkomaalaisissa tukikohdissa.
Yksityisurakoissakin oltiin tarvittavien sotilaiden määrää nostettu huomattavasti.
Kuningas oli Yhdysvaltojen matkallaan päättänyt poistaa kaikki uskonnolliset rajoitukset niiltä,jotka palvelivat kuningaskuntaa.
Mutta kuten Dulles myöhemmin toi julki,pormestari Wagnerin temppu sai Ibn Saudin pitämään juutalaiset pois värväyslistalta Saudi Arabiaan.
Tärkeimpänä kysymyksenä hänen vierailullaan oli Dhahranin kentän sopimuksen allekirjoittaminen viideksi vuodeksi eteenpäin.


 1950's. Aramco DC-3 in  Eastern
 Province desert 
Kotonaan kuninkaanlinnassa Riyadhissa kruununprinssi Feisal,jonka päälle sionistimielenosoittajat olivat jopa sylkeneet YK:n pääkonttorin edustalla ehdottikin,että kummallekin osapuolelle olisi parasta USA:n ilmavoimien evakuoiminen Dhahranista kotimaahansa.
Egyptin presidentti Nasserin propagandalehdistö oli jo kerinnyt kaiuttamaan koko arabimaailmalle,että Saudi Arabia oli vieraan vallan valloittamana.
Lopulta ajan mittaan sauditkin rauhoittuivat,mutta sionistien kampanja tuli maksamaan kalliisti.
Hyvän tahdon Goodwill- näytöllään USA tarjoutui rakentamaan Dhahraniin uudet siviili-ilmailufasiliteetit sekä lentoterminaalin ,lupaamalla lisäksi toimittaa enemmän sotakalustoa kuningaskuntaan,


Jussi oli astumassa tähän arabialaisarkkitehtooniseen terminaaliin....
 Lawrence of Arabia Peter O'Toole 1962
by Juhart


Jatkuu."Abdullahin taksilla eksyksissä Dammamissa"























Ei kommentteja: