tiistai 12. heinäkuuta 2011

JUAN DELA CRUZ--PERUSPINOY. MENNÄÄNKÖ JEEPNEYLLÄ?. Filippiiniläiskirjeet.Papinpoika ja pakanamaasarja.

MENNÄÄNKÖ JEEPNEYLLÄ?
---------------------------------------
Back home from the market. Juhart 2005.

Raised on Love---kasvatettu rakkaudella
Raised on gruel---kasvatettu vellillä
Raised on saliva--kasvatettu syljellä (haukkumisella)
Raised in sun...negro--kasvatettu auringossa...musta
Näin luki eräässä jeepneykuljettajan istuimen selkänojan tarrassa.
Tämän sloganin tarkoituksena oli kuvata jeepneykuljettajan macholuonnetta.
Hän on kaikkien filippiiniläisten teiden ja katujen kuningas.."The King of the Road".

Jeepneyllä itsellään on jo kansallissymboolinen status,jota kansa joko syvästi rakastaa tai vihaa.
Auto on suurimmalle osalle matkaavista pakon sanelema joukkokuljetusmuoto barriosta metropolikseen,koska muuta joukkoliikennemuotoa kuten bussi- sekä junaliikennettä ei olla kehitetty tarpeen vakavalla mielellä valtion päättäjien temppeleissä.
Jeepney jo yli 60-vuotiaana joutuisi joko romuttamoihin tai laskettaisiin kansainvälisessä keräilyautokategoriassa klassikoksi automuseoihin.

Willys-sotajeeppi tunnetaan sotadokumentääreistä.
Se on ollut ratkaisevissa sotateattereissa mukana Tyynenmeren taisteluissa,Normandian maihinnousussa ja Puna-armeijan lend-lease-maasturina Berliinin valloituksessa..
Sitä on sodan jälkeen valmistettu Yhdysvaltojen lisäksi lisenssillä Brasiliassa,Argentiinassa,Intiassa,Israelissa ja Japanissa .
Moniko on kuullut  mumbailaisesta Mahindra-jeepistä, ranskalaisesta Hotchkiss-jeepistä, nipponilaisesta Mitsubishi-jeepistä sekä argentiinalaisesta IKA-Kaiser-Willys-jeepistä tai manilalaisesta Sarao-jeepistä?
V.1946 Suomeenkiin tuotiin koeajettavaksi pari amerikkalaisesta ylijäämävarastosta ostettua sotajeeppiä.
Kovassa traktoripulassa sitä yriteltiin tarjota maanviljelijöille vaihtoehtoa suomihevoselle.
Kokeilu jäikin vain muutaman kappaleen ostoon,koska kotimaista "kauraooppelivaihtoehtoa" katsottiin sittenkin paremmaksi kunnes vasta 50-luvun puolessa välissä tuontilisenssejä vapauteltiin ja maan oma traktoriteollisuus tarjosi lisäksi isännille Valmet 20-mallin eli sen kuuluisan piikkilanka-aidan kiristäjän.
Käytettyjä GMC- ja Chevrolet sotakuormureita kuitenkin ostettiin paljon enemmän maaseudulle tukkiautoiksi ja jopa jonkun osuusmeijerin tonkka-autoksi

Sotajeeppi kyntönäytöksessä 1946.Juhart 1992.

 1942 GMC- ja 1952 Leyland Comet-
tukkiautot
 Suomessa.
Juhart 2006.
Filippiineillä kenraali Douglas McArthurin luvattua palaavansa saarille "I Shall Return"-lauseella Yhdysvaltojen Tyynenmeren armeijan maihinnousujoukot rantautuivat Leyten lahden poukamassa kenraali itse etunenässä ja silloinen Filippiinien Amerikassa maanpaossa elänyt pienikokoinen ulkoministeri Romulo hänen vierellään.
Filippiinot kyllä vertauskuvallisesti heittivät huulta,että  kenraali McArthur käytti maihinnousussa Romulon kypäräpäätä ponnnahduskivenään ettei hävinnyt umpisukkeloon.
Amerikkalaiset vapauttajat olivat saapuneet maahan ja jättämään v.1946 itsenäistyneelle saarivaltiolle amerikkalaisen elämäntyylin,amerikkalaismaisen ja ehkä parannetun perustuslain,kongressin sekä senaatin...sekä McArthur-jeepin.

1945 Leyte Landing Memorial.
Juhart 2011.
Angelesin lentotukikohdan ja Subic Bayn laivastotukikohdan ylijäämävarastoihin oli jäänyt tuhansia armeijan oliivinvihreitä  ja harmaita laivaston jeeppejä sodan päätyttyä,jolloin vihdoin pommitettu ja japanilaisen  keisarillisen armeijan julistama ns.Manilan  "Open City"  vapautui "aukiolostaan kovien katutaisteluiden jälkeen.
Amerikkalaisten aloittaessa laivaukset poislähtöönsä saarilta Manilan North ja South Harborissa osa mukaanotetuista jeepeistä tiputettiin Tyyneenmereen kuljetusaluksista ylikuormana,aivan kuin rikkaan kuningaskunnan ruotsalaiset tekivät 50-luvun autobuumissa käytettyjen autojen kanssa,työntäessään ne lautoilta ja sillitroolarien kansilta Tukholman saariston Ahdin valtakuntaan.
Amerikkalaisissa Filippiinien tukikohdissa järjestettiin huutokaupat ylijäämävarastojeeppien myymiseksi.
Jenkit eivät halunneet ottaa mukaansa sodan kärsimiä "jalopy-jeeppejä",joita Detroitin General Motorsin ,Kenoshan Studebakerin ,Kalamazoon Checker Cab Companyn  ja Dearbornin Fordin Willow Runin autotehtaat olivat paistaneet koko sodan aikana kymmeniä tuhansia liukunauhoillaan suuressa Franklin Delano Rooseveltin War Effortissa.

1945 Pommitettua Manilaa


WWII Willys Jeep and White Halftrack
Melkein sataprosenttisesti kaikki huutokaupattavat jeepit myytiin kalustoa tarvitseville.Maassa melkein koko kuljetuskalusto oli joko loppuunajettu tai tuhoutunut pommituksissa.
Manila oltiin pommitettu melkein raunioiksi ja kenraali Dwight (Ike) Eisenhowerin käydessään siellä vierailulla v. 1946 oli lausunut,että kaupunki näytti pahemmalta kuin maan tasalle pommitettu Varsova.
Pääkaupungin kadut olivat kranaattikuopilla harhailevien ja sotashokin saaneiden kaupunkilaisten jopa asutettua Intramurosin vallitetun kaupungin kiviset kellarikäytävät.
Jälleenrakennus oli alullaan Marshall-avulla,mikä nykymittapuun mukaan kaikkien sodasta kärsineiden maiden totaalisaldolla oli vain miljardien murto-osa,mitä nykyään nykyään EU-valtiot syytävät köyhien diktatuurimaiden ja diktaattorien tukemiseen.
Sanotaankin,että rikkaiden maiden köyhät tukevat välillisesti köyhien diktatuurimaiden rikkaita.

Filippiinit eivät vielä olleet päässeet nauttimaan diktatuurista ja Marshall-sotatilalaeista.He saivat odotella uutta iettään vuoteen 1965. Kongressimies Marcoshan astui poliittiselle näyttämölle vasta 50-luvun alussa ja hänellä oli silloin kova hinku rikastuttaa itseään Bureau of Customsin eli tulliviraston tarkastajana,pannessaan liiveihinsä tullibakshiiseja.Näillä varoilla hänen onnistui kampanjoida itsensä kongressiin.

Jeepit taas antoivat mahdollisuuden sodanjälkeisessä maassa idearikkaille pikkuyrittäjille kehitellä reittiliikennettä barrioihin,kyliin ja kaupunkeihin alustavaksi joukkoliikenneratkaisuksi.
Modifioitu jeeppi ristittiin jeepneyksi,mikä sanayhdistelmänä tulee jeepistä ja jitneystä.
Jitney oli 20-luvun joukkoliikennebussi,jonka takaosaan oltiin heitetty pituussuuntaan kaksi penkkiä.
Jitney taas oli kehitelty vuosisadan alun ensimmäisistä avonaisista turistibusseista eli charabanceista.
Ranskankielinen char-a-banc tarkoittaakin hevosvetoista vaunua,missä on kaksi penkkiä matkustajaosaston molemmilla puolilla. Pidemmissä ottomoottorilla varustetuissa versioissa istuimet oltiin sijoitettu peräkkäin kuin omnibussissa.


Charabanc--Punch cartoon August 1920.
Jeepneyllä oli kyllä edeltäjänsä filippiinoponin vetämässä calesassa ja Manilan autoistumisen myötä kaupungin kaduilta voi ottaa Autocalesan ja Autocabin jo 30-luvulla.Autocabit olivat oudon näköisiä vahän senaikaisten Checker Cabin tapaisia rumiluksia eli 1934-mallisia Willys-takseja ja 1933-mallisia American Austin Bantam-töpöhäntätakseja.Näiden isompina bussiversioina käytettiin 30-lukuisia lankkukylkisiä ja avoikkunaisia Chevroletteja ja Dodgeja.



 Taga Willys Autocab.Juhart 2003

 American Austin Bantam BMC Autocalesa.
Juhart 2003
Willys-sotajeepin filippiinokuljettajat eli kotserot ottivat omakseen.
Sen 80-tuumainen akseliväli,varttitonnin kantavuus,neliveto ja sitkeä Hurricane-nelosmoottori sopivat oivallisesti silloisille kranaattikuoppaisille kaduille ja tulvasateisille barrioraiteille.
Sen sisään sai ahdettua kahdeksasta kymmeneen kappaletta pienikokoista filippiinomatkustajaa.
Maasturina sillä pystyi kyntämään täydessä matkustajalastissa riisivainioiden mutakenttäteitä ja ylittämään tulvineita jokia.
Suorilla tienpätkillä se saavutti jopa 80 kph:n huippuvauhdin,jolloin hiestyneet matkustajat pääsivät kuivattamaan nahkojaan tuulenvireessä.
Kenraali Marshall olikin kehunut sotajeepin olleen parhaan Amerikan lahjan filippiinokansalle.

 "Filippiinokansa" kollektiivisanana on kaikunut poliittisten päättäjien huulilta lupauksista kuuroutuneen kansan korviin.
Presidentti Ferdinand Marcosin hallituskautena Japanin Manilan juuri akredytoitu suurlähettiläs piti kiitospuheen presidenttipariskunnalle suurlähetystössä.
Suurlähettiläs oli palvellut Manilassa aiemminkin japanilaisen keisarillisen armeijan tiedusteluupseerina ja oletettavasti reservin majuri Ferdie Marcosilla oli ollut jotain vispilänkauppaa tämän kanssa interimhallinnon aikana.
Presidenttiparin valta ja rikkaus oli 70-luvulla kiivennyt miljardeihin dollareihin Philippine Inc.-firman johdossa. New Yorkin 5th Avenuen Penthousien,miljoonavillojen,kaapattujen oppositiopoliitikkojen firmojen osake-enemmistöin sekä oletetuin kenraali Yamashitan kultaharkkoaartein jne.
Suurlähettiläs kiitti presidenttiparia:
"Firipino peopre ale vely rocky...,
They have a Plesident who robs you....(loves you)
and a filst Raidy who robs you even mole..!"


 The Conjucal Dicatatorship
 of  Ferninand
 and Imelda Marcos by
Primitivo Mijares.
Sodan päätyttyä parin ensimmäisen vapautusviikon voitonhuumassa manilalaisilla pikkupojilla oli tapana norkoilla jenkkisotilaiden oliivinvihreiden lahkeiden perässä.
G.I. Joella oli paljon hyvää tarjottavanaan kuten Wrigley-pukkaa,Babe Ruth- sekä Hersey-suklaata,K-annos-säilykepurkkeja,Budweiserin kaljaa,Lucky Strike- ja Chesterfield.savukkeita sekä jenkkisarjakuvalehtiä.
Joe suhautteli iltalomillen eli libertylleen Willys-jeepillään vieressään aina hehkeä filipina-pompomtyttö
Naisasialiike oli jo vapauttanut pompomtytöt kurjuuden kahleista jenkkisotilaiden muodossa vuonna 1945 ja harmaakylkisten Yhdysvaltojen laivaston kuljetusalusten vieressä Manilan South Harborin laiturilla valettiin avioliittovaloja.."Till Pier Us Part.."
Näiden valojen ja lupausten takana seisoi McArthur-jeeppi yhtä ylväänä kuin kondomi vapautussymboolina.


Smiling Plain Maiden.
Fernando Amorsolo
Ennen jenkkisotilaiden saapumista Manilaan japanilaiset olivat pakko-ottaneet itselleen filippiinonaisia jalkavaimoikseen ja useat päätyivät jopa Nipponin saarelle seksiorjiksi.Näitä ikäviä ihmiskohtaloita kutsuttiin nimellä Comfort Women.


McArthur-jeeppi saikin sellaisen suosion,ettei yksikään sodanjälkeinen hallitus, presidentti saatika kuninkaan miehet pystyneet kitkemään sitä pois saarivaltakunnan teiltä sekä kaduilta..Valtakunnan lempilapsen tappamisessa ei kenelläkään ole ollut poliittista tahtoa
Entinen maan presidentti Joseph "Erap" Estrada  vaalikampanjansa mottona käytti lausetta "Jeep ni Erap" eli Erapin jeeppi. 
Erap-nimi on käännesana Paresta eli kaverista.


Joseph "Erap" Estrada in Pentagon.Juhart 2011

JEEPNEY QUO VADIS?
---------------------------------
Jeepney R.I.P. Juhart 2005

Rambler Jeepney.Juhart 2003
 Tailgater.Juhart 2004.
Jeepneylle on tehty monta muistokirjoitusta pitkän uransa aikana jo ennen kuolemaansa ja kulkee sitkeästi savuttaen Isuzu-dieselillään päristämällä eteenpäin yhä tänä päivänä..
Jeepneyn perusidea-ja muoto ei ole muuttunut paljoakaan 60 vuoden aikana.
Se on vain pidentynyt "töpöhäntäjeepneystä" flashgordonimaiseksi avaruussukkulaksi ja kaupunkien itsepäiseksi sukkulabussiksi,joka ei välitä muista tiellä liikkujista,vaan ajaa sivuilleen katsomatta  mm. reittiä Paco-Taft-Pier tai Pasay Rotonda-Sucat-Alabang (Kanaan).
Kanaan merkitsee oikeanpuolista huoltotietä South Luzon Expresswaylla ja Kaliwa taas  vasenta.

The Philippine Star-päivälehden  viime vuonna edesmennyt päätoimittaja Max Soliven oli kirjoittanut enteilevän muistokirjoituksen jeepneylle vuonna 1997 (Max poistui jeepneyden tieltä ennen aikojaan):

"Nykypäivän ongelmana ei ole turvavöiden pakollistaminen,vaan parempien bussien ja muiden joukkoliikennevälineiden saaminen.
Otetaan esimerkiksi pöydälle se jeepney!
Miksi liikenne-eksperttien pitää hypätä pystyyn joistain turvavyöpakosta,liikkuvien romutarhanäytteiden vaatiessa modernisointia!?
Tämä epätaloudellinen ja saastuttava dieselhirviö sekä mitä vanhanaikaisin kuljetusmuoto keksittiin vuonna 1945 armeijan ylijäämävarastojeepeistä,joista pikkuverstaat valmistivat jitneytä.
Sitä ei ola paranneltu viiteenkymmeneen vuoteen,pikemminkin modifioitu pitemmäksi ja virtaviivaisemmaksi lisätyllä kromipaljoudella.


Pohjaltaan se silti on se vanha McArthur-jeeppi..se loppuunkulunut hirviö,joka tukkii kadut ja muut liikenneväylät.
Jotenkin omituisella tavalla hallitukset toisensa jälkeen ovat puolustaneet jeepneytä ja sen machokuljettajaa,joka luulee itse olevansa tieliikennelaki---King of the Road.
Kun kävin koulua pikkupoikana kuljin jeepneyllä.
Nyt senioorikansalaisena näen niiden rullaavan tai paremminkin köhivän eteenpäin.
Emmekö koskaan osaisi antaa tietä kehitykselle?
Sitten ne 10-15-vuotta vanhat korealaiset sekä japanilaiset uitetut romubussit,monen vielä pitäessä kyljissään alkuperäisiä japanilaisia ja korealaisia kenjimainoksia sekä reittinumeroita!
Nämä maahan uitettut romispakolaiset natisten,köhisten ja piereskellen dieselsavupilviä ilmaan rynnivät lemansimaisesti kilpaa pysäkeille tähtäimenään kuka ensiksi saisi plokattua matkustajat pysäkiltä.
Ja meillä ajetaan turvavyöpakkoa jopa busseihin!
Ehkä minun kellastuneet sekä aina epäilevät aivoni vielä kommentoisivat,että jollain poliitikolla on käsi turvavyövalmistajan taskussa.
Piru vieköön---nyt olisi aika kasvaa ulos polvihousuista ja tulla järkiinsä!
Turvavyöt----tikulla silmään... ja eiköhän olisi parasta saada uusia busseja ja kuopata ikuisesti jeepneyt!


Manila jeepney
Sotajeeppi näytti julman kylmältä ja kulmikkaalta työkoneelta.
Se oli käytännöllinen,mutta siitä ei hehkunut mitään tunnetta.
Filippiinonurkka-artistien kädet alkoivat vapista päästääkseen pensselöimään sen kylkiä ja kulmia.
Filippinotaiteilijahan pelkää tyhjiä tiloja yhtä paljon kuin korttelinsa syntyvyydensäännöstelyklinikkaa.
Tilanpuutteen takia hän on oppinut kotonaankin käyttämään hyödyksi kaiken tyhjän tilan.
Jeepin takalokasuojat hän muotoili pitkiksi ja munanmuotoisiksi.
Muna on filippiinoille jo pakana-ajoista merkinnyt elämän jatkuvuutta ja uudistumista
Kaikki disainimateriaali jeeppiin saatiin kaduilta sekä autoverstaiden takapihoillta 
Vanhoista sotaromuista vietiin puskurit ja kromiset kylkikeihäät sekä ne kymmenet peilit konepellin päälle.
Jos tarvittiin maahantuotua tavaraa,tehtiin vaihtokauppaa jenkkisotilaiden kanssa.


Sarao jeepney
Jeepneyn suunnittelijoilla ei ollut mitään piirustuksia eikä sepiakopioita luomuksistaan..
Tyylit ja koristelut tulivat hihasta.
Jeepneyn avoimesta takasisäänkäynnistä heitettiin pari penkkiä sisään matkustajamukavuudeksi,katon tullessa sotakuormurin lavapressukatteesta,koska pelti oli vielä kortilla..
Aluksi aristellen pinoymaalari alkoi sutia emalimaalia auton kylkeen ja lopulta rohkaistuna  teki lopputuloksen,jonka jokainen tyhjä paikka taikka kulma oli maalattu täyteen animistisia koristeita ja kuvioita.
Nykyajan jeepney eroaa alkusarjan töpöhäntäjeepeistä paljon,ei pelkästään kooltaan ja taidemateriaaleiltaan.
Nykyjeepneytaide on tietokoneohjattua digitaalista grafiikkatarrataidetta ja ajoneuvot muistuttavat mobiilimainostauluilta,joissa reklamoidaan kaikkea amerikkalaisten Jockey-alushousujen ja Coca-Colan välillä.


At the Carwash
Juhart 2005

Alkujeepneyssä yhdistyivät monet taidemuodot,kuten rokokoo,barokki,pop,dadaismi,kubismi,rakennustaide,mobiilikollaasi,graffitti,folktaide,pinoytaide,
kansantaide,proletariaatin realismitaide ja filippiinojen "masataide"(masa-kansa,väenpaljous)
Kaikki koristeet eli tagaloksi borloloyt lisäsivät mobiilitaidekollaashia kromisin hevosin konepeiton päällä,tappelevin kromisin kukoin etupuskurin päällä ja monen metrin pituisin vappuhuiskuantennein.
Yleensä kotieläinaiheet kromituotteissa olivat valta-aiheina,mutta calesahevonen oli suosituin.
Niitä varallisuuden mukaan ruuvailtiin konepeiton kromiputkisen aitauksen sisään laitumelle voiman ja nopeuden symbooleina.


 Nykyjeepney



Alkujeepneyn konepeitto derby-ratsastajin
 ja peilein.Juhart 2003.




 Jusin koirat Cheapy ja Rambo juoksussa.
Juhart 2004.
Jeepneyn sisäkattoon ruuvattiin kaksi pitkää kromiputkea kauhukahvoiksi ohjaamaan matkustajia sekä sisään että ulos.
Näitä putkia käytettiin ja vieläkin käytetään ahkerasti,koska jokainen tietää machokuljettajan tekevän vauhdikkaalla ajollaan paremman palveluksen Herraansa pelkääville pinoymatkustajille kuin korttelikirkon padre saamalla kaikki rukoilemaan..padre taasen saa seurakunnan nukahtamaan.
Jeepneyn sisällä tuulilasin yläpuolella on pieni alttari Mama Marylle ja Jeesulapsi El Ninjolle,jotka kuljettaja kukittaa  joka päivä tuoreilla ja hyvän tuoksuislla  katumyyjältä ostamilla sampaguitakukka-leillä.(Lei--seppele)
Jeepneykuski on myös kirkolleen kuuliainen tehdessään aina ristinmerkin ohittaessaan jokaisen kortteli- kirkon.
Hän on maalauttanut pinoyartistilla jeepneyn peräosan katonkulmiin varoitukset varomattomille matkustajille kadun ylityksestä. 
Oikeassa takanurkassa lukee Safe Side ja vasemmassa nurkassa Suicide.
Jeepneyn peräosaa maata viistäen roikkuu auton leveydellä kuminen ja koristeltu roiskeläppä,missä anellaan...God Save Our Trip.
Jeepneyn kojelaudan päällä voi seistä Filippiinien poliisivoimien suojeluspyhimyksen minipatsas,joka voisi auttaa kuljettajaa liikenteessä ja suojella muilta tiellä ajavilta piruilta..kuten poliiseilta.
Poliisia jeepneykuski kutsuu nimellä Asim eli suola sen johdosta,että poliisin kohdatessaan hän tuntee itsensä janoiseksi maksettuaan oletetusta liikennerikkomuksesta 200 pesoa lainvartijan rintataskuun.


Jeepneykutsero.Juhart 2005.

jatkuu...".Jeepneyn mutaatiot"






maanantai 11. heinäkuuta 2011

JUAN DELA CRUZ--PERUSPINOY.FIESTA. Filippiiniläiskirjeet.Papinpoika ja pakanamaasarja.

FIESTA
-------------
"San Pablon juhlista jalon..."
 Filipino Fiesta. Juhart 2011
Papinpoika oli katselemassa talonsa verannalta,kun kadun vastapuolisella koripallokentällä asuinalueen kadunlakaisijat olivat ripustamassa lyhtytolppien väliin San Miguel Beer-viirejä
Nyt ei oltu valmistautumassa San Miguel-pyhimyksen fiestaan vaan San Pablon,vaikka sanmiguelilaisella tulisi olemaan vahva osaanottonsa virvokejuomapuolella San Miguel Pale Pilsenillä sekä San Miguel Ginebralla..


Molave Avenuen pääkatu jo kiilsi aamuauringossa hopeaisista ja kultaisista konfeteista  kadunpätkän muistuttaessa firman pikkujoulujuhlissa kaatunutta tinapaperilla koristettua joulukuusta.


Oltiin siis valmistautumassa Molave Park Subdivisionin suojeluspyhimykselle tarkoitettua fiestaa.
Mervillen barangay (barangay---paikallishallinto) oli lainannut fiestaan valkoisia monoblocmuovituoleja ja asuinalueen portin vieressä toimivalta Joseliton kutsutarvikevuokraamolta oli täysi yksi Ford Fiera-kuorma-autollinen pöytiä purettu betonisen koripallokentän kentän laidalle.


Traditionaalinen filippiiniläinen Bayanihan- eli talkoomentaliteetti oli jäänyt unohduksiin kiireisessä metropoliksessa,mutta provinsseissa vielä valmisteltiin barrioissa yhteishengellä fiestoja. Molave kyllä sijaitsi suurkaupungin sisäisessä lehmusmetsässä,mitä voitaisiin kutsua maalaismaisemaksi,jonka asukkaat kävivät Makatin liikekeskuksessa töissä pankeissa,lakitoimistoissa,hotelleissa tai yksitysyrittäjinä.
Suurkaupungista muistuttivat vain Manilan kansainväliseltä lentokentältä nousevien jumbojetien suihkumoottorien ujellus ja kauempaa South Super Highwayn liikenteen melu torventööttäyksineen.

Vaimon vanhin sisko,joka asuu residenttipiruna Jussin talossa, oli aina huomautellut papinpojalle naapureiden kyläluutana,että "niillä ja niillä on oma bisness..",tarkoittamalla sitä,että Jussin vaimo ansaitsee petrodollareita Riyadhissa ja ulkomaalainen puti eli valkoinen mies maalailee vain tauluja lanaistudiossaan eikä viitsi edes yrittääkään bisnestä kuin yritteliäät pinoyt. 
Jussi oli vastannut lakonisesti,että merkitseekö sekin bisnestä jos myy rikkaiden talojen kotiapulaisille  laskuun Ligo-sardiinipurkkeja ,Hope-menttolitupakkaa  "by stick" eli yksittäin ja Head and Shoulders-shampoo-minipakkauksia sekä Feather-tampooneja säästöpakkauksissa harkkotiiliseinään aukaistusta reiästä eli .."from the Hole in the Wall.. 
Vaimon sisko poistui paikalta niskojaan nakkaillen..
Jussi oli vielä perään huutanut,että miten sitä filippiinojen naapurikilvassa elellään...."Keep up with dela Cruzes?"..ja eletään koko maanpäällinen dolce vita talolainojen ja luottokorttien makselemisessa.


Mutta nyt fiestan alkua ennen filippiinonaapurusto oli toimessaan.
Huusholleja siivottiin,lakanoita ja pölystä harmaantuneita verhoja pestiin vaidettavaksi talojen takapihojen "dirty kitcheneissä" japanilaisilla pulsaattoripesukoneilla taikka  asuinalueen ulkoalueen shanty townista palkatun pyykkärin eli "lavanderan" nyrkeissä. Vaatteita samoin korjailtiin edellisvuoden fiestasta.
Parsinneulat kiiltelivät 20-wattisten loistelamppujen valossa, perheenäitien korjaillessa tyttöjen juhlamekkoja ja neulomassa lisäkiilaa isännän pitohousujen istuinosaan,edellisen vuoden possunihran jäätyä sulamatta kannikoista.


 Äiti ja tytär
perhoshihaternoissa
. Juhart 2011
Intohimoisen valmistelutyön kruunasi ilonpito koristellulla koripallokentällä ja joka vuosi petraillaan juhlien komeudessa sekä prameudessa,jolloin jokaisella tuli olemaan osansa illan leikeissä.
Koripallokentän laitaan oltiin pystytetty puolikkaasta peltitynnyristä rakennettu varrasgrilli,jota yksi grillimestari sytytteli ja toinen possusheeffi oli voitelemassa paistinöljylla lahdattua sikaa.puupöydän päällä.
Illan halutuimman ruokalajin "Crispy Patan" valmistelut olivat alullaan.. 
Crispy Pata on grillipossua,joka paistetaan hiljaisella tulella,jolloin sian nahka muuttuu rapean ruskeaksi.


 Gifts of God.Juhart 2011.
Fiestan aloittaa Paranaquen kiinalaisen palokunnan messinkipumppu,joka marssii pääkatua pitkin juhlapaikalle ensin, kun käy kääntymässä  jukaristipappisseminaarin kappelin edessä.
Soittokunnan haalistuneen punaiset univormut alkavat jo näyttämään paikallisen Ukay-Ukay-käytettyjen vaatteiden liikkeen ja kirpparimyymälän tarjouslaatikoista poimituilta toistuvan Tide-saippuatangolla tehdyn käsipesun takia..
Jos fiestassa joku utelee,mistä rouva rouva Santiago on ostanut uuden juhlaleningin,niin vastaukseksi saa lakonisen "Juukei...Juukei",mikä vihjailee ulkolaisesta laadusta .
(Ukay-Ukay, lausutaan ukai-ukai ,on yleisin käytettyjen vaatteiden halpamyyntikentju)


Orkesteria käytetään kaikissa barangayn juhlatilaisuuksissa kuten häissä,ristiäisissä,hautajaisissa ja tietenkin palokunnan omissa kukkeloissa.
Bändissä voi soittaa korttelin pandesal-leipuri,parturi (barbero),putkimies (tubero) sekä roskakuski (basurero)..
Messinkitorvien pauhe tulee puhaltimista ulos lujaa ja paatoksella alkuillasta..
Pasuunoiden pauheessa kaatuisivat Intramurosin muuritkin kaukana Pasig-joen varrella,puhumattakaan läheisen Balagbag-elintarvikemarkkinarakennuksen markiisiteltoista.
Symbaalien läiskintä kuurouttaa korvat ja klarinetin kieunta saa talojen räystäsvarpusetkin tirskuttelemaan omia parittelukutsuviserryksiään ruosteenpunaisten peltikattojen ylitse.
Aamukuuteen asti on pumppu soittanut eilisestä iltavesperistä. ja nyt tämän illan vesperistä se jatkaa huomiseen  aamukuuden dianaan saakka pienen illallisen jälkeen crispy patan ja Red Horse-oluen..ehkä parin Fundador-rommipaukunkin innoittamana..


 Fiesta band. Juhart 2011.
Pumpun alkupoljennat ovat militaristisia marssikappaleita,jotka hiljalleen vaihtuvat tempossa ikivihreiksi filippiino-kundimaneiksi eli rakkauslauluiksi pikkupaukkujen rohkaisemina.
Fiestan naiset pöydissä hyräilevät jo Imelda Marcosin lempikappaletta Dahil  sa Iyo (engl, Because of You) ja iltaa pitkin orkesterista syntyy bennygoodmaneja,louisarmstrongeja ja davebrubeckejä virtuoosiesiintyjinä. Joku yleisöstä mikrofoniin tarttunut perheensisä voi vetää Sinatran My Waynkin.


Diana,joka alkaa aamun sarastaessa saa väsyneen messinkisoittokunnan aloittamaan rauhallisimmilla melodioilla.
Aamuseitsemältä orkesteri marssii messuun soittamalla yhtä mittaa puoleen päivään asti kastetilaisuuteen,mihin ollaan koottu kaikki barangayn vastasyntyneet ristittäväksi suojeluspyhimys San Pablon siunauksella.
Näin säästetään perheiden ekstrakustannuksia erillisissä kasteissa papin riksoina,ruoka-ja juomapitoina..ja samoin padren sandaaleissa turvonneita jalkoja.
Kastettavien ja itkevien lasten kirkunta kaikuu vanhan kivikirkon kattoholveista,seurakuntaan hyväksyttyjen lapsijäsenten pannessa hanttiin kylmästä päiden aamupesusta.
Samaan kaiuntaan sekoittuu myös avioliittovalojen sorina ja mumina sekä holvien sokkeloista heränneiden lepakkojen nahkasiipien suhina,,vihaisina kuiskauksina kirkkolaivan katonrajasta.


Iltapäivällä barangayn rikkaimman miehen Don Mario Penyan residenssin edessä pitkä pitopöytä seisoo katettuna,orkesterin vetäessä torvistaan ulos viimeisiä Manilan suosikkihittejä,mitkä torviorkesterin listoilla ovat kolme vuotta perässä aikaansa ja mikä ei haittaa menoa.
Lopulta kellon neljältä alkaa se yleinen fietsa,joka kestää puolen yön yli,jolloin rouvaporukka vetää lapsiaan korvista kotiin suoristellessaan illasta rypistyneitä ukayukaymekkojaan..
Miesporukat ja paikalliset machot jäävät istumaan pöytiin otsaluut vastatusten kerskumaan teoistaan ja kaupoistaan fläkkiintyneen valkoisen pöytäliinan ääreen.
Selvää artikulointia ei erota erilaisten provinssimurteiden kangistuessa kielenkantoihin Fundadorin ja Ginebran puuduttamina. 
Pöydän ääressä valetaan ikuista bisneskaveruutta ,tehdään fantastisia diilejä taskulaskinten näppäimien räpseessä ja kännyköiden nokiasignaalien näyttövaloissa pitkien kitaranstrummauskynsien painalluksilla mahtavin pesoprofiitisaldoin.
Vasta aamun sarastaessa säkkipimeästä orientin yöstä vähän ennen dianamessun alkamista viimeinenkin Juan hoippuu kotiinsa,rouviensa jo kammatessa peseytyneiden lasten kiitävän mustia hiuksia joko saparoille tai otsatukaksi fiestamessuun.


 Old Manila Tenement House children.Juhart 2000.
Kirkon portailla kuuluvat vointeja kysyvät komustakat (komusta ka---como esta) päännyökkäyksin ja kulmakarvan nostoin..
Joku illan istujista voi iskeä silmää kirkon käytävällä kaverilleen edellisillan valloituksesta.
Kirkkosali tuoksuu vahakynttilän liekiltä ja penkkipuunilta.
Neniin kiemurtelee kuivuvan sisälateksin katku,mummojen kamferitippojen sekä vaatekaappien koipallojen vahva aromi.
Papinkaavut kahisevat padrejen suorittaessa messurituaalejaan.,kullattujen suitsukepallojen heiluessa alttaripoikien käsissä..
Kirkkolaivan oikealla puolella istuu joukko Manilassa koulua käyviä ja tirskuvia teinityttöjä ,jotka suutaan käsillä suojaamalla tukahduttavat kikatustaan.
Hienostodonjat näyttävät näille tirskujille jääkylmiä katseita heilutellessaan jalojen neniensä edessä mustapitsisiä viuhkojaan.
Donjien taakse on istuutunut joukko maamiehiä vaimoineen lähibarriosta.
He ovat saapuneet fiestamessuun vuokratulla jeepneyllä.
Näiden sieraimet eivät ole tottuneet Opiumin taikka Chanel viitosen tuoksuun ,vaan yskiskelevät maatyön karhaisemiin kouriinsa vedet silmissä.
Näiden omat vaimonsa käyttävät vain sunnuntaimessussa kylän rohdoskaupasta ostamaansa Johnsonin beibikolinaa (Johnson's Baby Cologne) taikka ruusuvedeltä tuoksahtavaa Enkelin  hengitystä (Angel's Breath).


Kirkko seisoo aamujuhlan keskipisteenä.
Päämessun jälkeen kirkkoväki hajaantuu koripallokentälle,missä uudelleen levitetään vitivalkoisen puhtaita pöytäliinoja pitopöytien päälle vekkejä oikoillen.


Uusi fiestapäivä alkaa ylensyönnillä,mikä on kovaa statusta pinoykulttuurissa kolmin pääaterioin,viisin meriendoin (välipaloin) sekä välipalojen välipaloin...


"Eating and Feasting is the Best Passtime in the Philippines!
"Welcome to the Fiesta Country!"  


PS.Jussin äitikin laski elintason kilon voipaketilla..


 Vuoden 1953 suomalaisen Miss Universum
Armi Hilarion perhe Manilassa.


















.



  

Mersukauppa ja mamman poika.Kun äiti isälle Mersun osti. Filippiiniläiskirjeet.

II osa

MERSUKAUPPA JA MAMMAN POIKA
-------------------------------------------------
"That sort of Face only a Mother can love..!"
Filippiiniläinen sanonta rumasta mammanpojasta.
Wheeler-Dealer. Juhart 2005
Jussi oli sanut naimakaupassaan lahjaksi ottopojan Danny D:n eli DD:n ilman T-kirjainta, 14-vuotiaan pulskan pojan,joka oli kärsinyt isättömästä ja äidittömästä lapsuudesta.
Pojan isä oli filippiinokiinalainen ja hävinnyt filippiiniläisen muuttovirran mukana Floridaan,Yhdysvaltoihin.
Pojan äiti taas ei suostunut Danny D.Seniorin kosintaan tunnettuaan miehen babaero-luonteen (Babaero--naistenmies).
Pojan äiti sai töitä Saudin Riyadhissa sairaanhoitajana ja aina kotilomillaan pilasi Danny D:n lahjoilla poissaolonsa syyllisyyden paikkaamiseksi.
Poika eli Manilan Pacon kaupunginosassa asuvien isovanhempiensa Anteron ja Catalinan passattavana, saamalla aina pallattuna ja passattuna tahtonsa läpi.
Jollei hän saanut,niin hän aloitti mykkäkoulun,joka kesti viikkoja.
Poika oli luonteeltaan yhtä pitkävihainen kuin äitinsä.
Pojasta kasvoi mies ja miehestä insinööri ja sellainen putkipuolen insinööri,joka ei osannut edes pitää jakoavainta kädessään.
Häneen oli veressä aikojen saatossa imeytynyt se filippiinoperus-Juanin tyyppivika,jonka käsi voi torjua kotityöt,mutta yksikätisen rosvon sijasta hänen kätensä tarttui Raamattuun, alkaessaan julistamaan jälleen syntyneiden kristittyjen epistolaa.
Suvussa häntä kutsuttiin  dela Cruzien insinööripadreksi,joka kiihkossaan heitti kaikki katolisen kirkon puujumalien ja pyhimysten kuvat roviolle.Hänelle usko oli pelkistettyä protestanttifundalismia opusdeimaisella pieteettisyydellä,missä omaa lastakin saa kurittaa vapaasti kepillä ja missä Pääsiäistä ei surra
jokavuotisena itkupäivänä,koska Jeesus oli kerran kuollut..ja sillä selvä..Hänen kirkkoonsa ei astunut kerjäläinen eikä konna,vaan keskiluokan insinööri,lääkäri,tuomari ja pankinjohtaja,jotka hallelujaatranssissa kiittivät käsikädessä Herransa empimätöntä rakkautta ja materiaalisia siunauksia,joita satelee taivaalta niskaan joukkorukousten voimalla.
Danny D:n kirkko seuraa melko läheltä paikallista Opus Dei-lahkoa monissa doktriineissa,vaikkei piiskaa syntejään kropasta ulos selibaattisellissä.
Kristillisestä hyveellisyydestä huolimatta Danny D käytti äitiään hyväkseen sellaisella silmittömällä rohkeudella,että Jussikin vaimolleen jo huomautti, että mammanpoika vetää häntä höplästä.
Papinpoika ei koskaan virallisesti adoptoinut insinööripastoripoikaa eikä Danny D pinoymaisessa salavihassaan valkoista "putia" (Puti-- ulkomainen valkonaama) kohtaan olisi halunnutkaan tulla papinpojan pojaksi ja kummatkin kyyräilivät toisiaan Jussin talon nurkissa kuin juoksuaikaiset kollit puolustamassa reviireitään.
Italialainen "mi casa to casa"-sanonta ei mallannut Jussin tontilla.

TOYOTA LANCRUISER FEROZA TOP

Made in Marikina
---------------------------------------------------------
Mustan Mercury-ruumisauton mentyä myyntiin Jussin taidemesenaatille Don Mario Penyalle,joka asui naapurissa oman muuritetun intramuroscompoundinsa sisällä taideaarteineen, taloon ostetiin Toyota Landcruiser-jeeppi,joka Daihatsu Ferozan lasilkuitukatoltaan oli Manilan Marikinassa rakennettu japanilaisen rungon päälle.
Marikinan kaupunki ei ollut kuuluisa ainoastaan jeeppipajoistaan,vaan kenkäteollisuudestaan.
Entinen rautaperhosrouva Imelda Marcos sai aina uuden kenkämuotisesongin aikana satoja kenkäpareja lahjaksi marikinalaisilta kenkäverstailta,että se suuri hullabaloo Imeldan kenkäfetismistä pitää paikkansa.
Imeldan kyllä ei tarvinnut maksaa kengistään Central Capital Regionin (pääkaupunkikeskusalue) kuvernöörinä.
Jussin Jeeppiä liikutti pulleilla maastorenkailla Toyota Coronan moottori..
Jos Lontoossa kutsutaan neliveto-SUV:tä Chelsean traktoreiksi,niin Jussin oma neliveto olisi ollut Makatin maasturi.
Makatihan oli Manilan moderni liikekeskus.
Auton säkäkorkeus oli oivallinen Manilan jatkuvissa kaatosateissa ja tulvissa..
Toyotat ovat maailmankuuluja hyvästä laadustaan ja luotettavuudestaan. Brittiläinen Top Gear-televisiosarjan autotoimittaja Jeremy Clarkson oli testannut Toyota Hilux-pickupin kestävyyttä upottamalla sen mereen,polttamalla sen,kolaroimalle sen muodottomaksi,muotoilemalla sitä purkunosturin rautakuulalla ja nostamalla sen armeijan helikopterilla 30-kerroksisen lontoolaisen kunnan "sink estate"-purkutalon katolle.
Kerrostalo räjäytettiin ammattimiesvoimin ja Toyota,vaikkakin täysin muodottomana lähti käyntiin pienellä kaasuttimeen lurautetulla bensiinitilkalla.
Mutta filippiinolaisella insinöörin taitamattomuudella Danny D sai Jussin Toyotan alta aikayksikön rikki lainatessaan autoa silloin kun hänen äitinsä ja Jussi puskivat töitä Saudissa pojan kalliin autoiluharrastuksen rahoittamiseksi sekä korjauskulujen maksamiseksi.
DD:llä oli erikoinen tapa ajaa kaikkien sateen kaivamien tiekuoppien läpi.
Jussi kerran huomauttikin pojalle,että autossa on vakiovarusteina kääntyvät etupyörät,jos ei sattumalta ole hoksannut sellaista aksessoria.
Pastori-inssipojan ajotyyliin ilmeisesti ei edes Luojan käsikään pystynyt auttamaan taivaallisella autopilootilla.!
Jussi myi auton seisomasta tallissaan alihinnalla,mutta helpotuksella,ettei hänen nurkissa enää autoväkivaltaa harrastettu.
Vaimolleen hän mainitsi sivuhuomautuksella,että seuraavan auton tullessa carportiinsa,insinööripoika ei saa lähestyä sitä edes kolmen metrin etäisyydeltä.Hän pystyttäisi vaikka piikkilanka-aidan ympärille.

 MB 200 W123 Beirut.Juhart 2011

MERSUKAUPPA
----------------------------
V.1998 Jussin vaimo saudirialansioillaan päätti ostaa miehelleen auton syntymäpäivälahjaksi.
Jussi oli läkähtyä onnesta moisesta anteliaisuudesta,vaikka auto tultaisiin rekisteröimään vaimon nimiin ja hänet palkattaisiin talon tsuperoksi eli privaattikuskiksi.
Oliko vaimon tarjous korvausta Danny D:n holtittomasta autovandalismista ja perheen yhdistämisyritystä sekä kahden toista kyyräilevän osapuolen sovinnnosta?..Sitä Jussi ei lähtenyt aprikoimaan.
Danny D ei koskaan salannut sisäistä muukalaisvihaansa Jussia kohtaan,vaikka taloon tullessaan ruosteisella Nissan Sentrallaan jo portilla avasi leveän pinoymaisen ksenofobiahymynsä tervehdykseksi.
Hymy oli sitä insinööripojan feikki-irvistystä,jolla peitellään sisäistä pelkoa ja vihaa siitä ,että Jussi oli varastanut häneltä rakkaan äidin ja pohjattoman käteiskassan.

1980  ruosteinen
Nissan Sentra
Autonostopäivä alkoi sillä,kun insinööripastoripoika saapui vesitankkeri-Nissanillaan Molaven talon portin eteen vaimonsa ja pikkutyttönsä kanssa. Vesitankkeriksi Jussi oli kastanut pojan auton,koska alituisesta pesemisestä Jussin talon ilmaisella vedellä Sentran ovet loiskivat kraanavettä täynnä kuin katukasteluauton selkätankki.
Kotonaan DD ei koskaan pessyt autoaan,koska veden sai ilmaiseksi äidiltään.
Poika ei vielä kärsinyt hydrofiluksesta eli vesipäästä.
Nytkin hän kävi vetämässä puutarhan pumpusta vesiletkun ensitöikseen ja heitti auton jalkatiloista märät ja homeentuneet lattiamatot Jussin leikkaamalle bermudanurmikolle kuivumaan.
Jussi seisoi seuraamassa Hope-filtterimenttoli suussaan pesumanooverejä hyräilemällä 70-luvun hittibiisiä--"I beg your pardon..I never promised you a Rose Garden.."
Inssipojan auton märäntyneet huopamatot jäivätkin siihen nurmikolle kuivumaan kuukaudeksi,kun Jussi lopulta heitti ne ohiajavan roska-auton lavalle eikä DD koskaan niitä kysellytkään. Siinä kävi ihan samanlaisesti kuin hole-in-the-wall bisneksen arabitoimitusjohtajan palisanteripöydän papereiden kanssa,jotka ajan hoitamina siirtyivät roskakoriin.
Aika hoitaa ikävät asiatkin.
DD taas korvasi lattiamattonsa vanhoilla Manila Bulletin-sanomalehdillä,mitkä toimivat imupaperina auton siivilämäisellä lattialla.

Auton hohtaessa ruostepilkkuisena kadunreunalla Jussin perhe sai luvan astua kyytiin.
Inssipoika ajoi hyvin varovaisesti koko matkan Quezon Cityn automarkkinoille,koskei Nissanin takaiskuvaimentajat toimineet,auton perän viistäessä kipinöiden kuolleitten poliisien eli liikenteen hidastusmakkaroiden yli.
Autossa keskusteltiin siitä minkälaista autoa Jussin perhe tarvitsisi eikä siinä vilkkaassa rupattelussa papinpojan mielipidettä koskaan kyselty.
Jussikin piti suunsa lujasti kiinni kuin ziplockpussi,ettei tehtäisi äkkisuutuksissa täyttä U-käännöstä EDSA:n Guadalupen sillalla ja ajettu takaisin kotiin.
Hän pelkäsi jo etukäteen ,että vaimon ostamaan minivaniin hänet nimitettäisiin koko dela Cruz-suvun privaattikuskiksi,minä hän oli jo palvellut ensimmäisen Manila-autonsa oston jälkeen.
Mitä tilavampi auto,sitä enemmän kyyditeltäviä suvun synttäreiltä,häistä sekä kuoppaajaisista.
Satoja kertoja Jussi oli kyyditellyt hyvänahkaisena vaimonsa sukulaisia koteihinsa Manilan Pacon ja Makatin Buendian kaupunginosien sekä Paranaquen Mervillen asuntoalueen välillä.

DD vihdoin ajoi suuren käytettyjen autojen viiritetyn diilerin etupihalle,jonka markiisikankaisen katon alla seisoi puunattuna parisensataa autoa.
Auton viereen oli jostain tyhjästä astunut valkoiseen barong tagalog-paitaan pukeutunut diileri,joka avasi naisväelle oven kuninkaallisen hovilakeijan kumarruksella.

1985 Dodge Caravan.Juhart 2011
Naisten seuratessa myyjää DD:n kanssa Jussi painui omia teitään kurkkailemaan vanien ikkunoista sisään,potkiessaan renkaita ja antamalla kätensä kulkea lokasuojan reunojen alta ruostevikoja ja pakkelipaikkoja kollatessaan.
Hän etsi Toyotoiden,Mitsubishien ja Nissaneiden seasta amerikkalaista Dodge Caravania sekä Plymouth Voyageria,joilla oli sellainen turvanenä eli etunokka,mitä japanilaisilla tylppänenävaneilla ei ollut.
Peräkolareissa kun japanilaisten autojen kuskeilla katkeaa jalat,Jussi oli oppinut televisiosta seuratessaan jokailtaisia TV Patrolin uutisvälähdyksiä Metro Manilan karmeista ja verisistä liikenneonnettomuuksista.
Jussi etsi autosta turvallisuutta ja taloudellisuutta,mitä Chryslerin vanit tarjosivat samassa paketissa eli paksua jenkkipeltiä ja japanilaista talousmoottoria.
Dodgessahan oli Mitsubishin nelosmoottori.
Valitettavasti koko autoplaanilta ei sellaista yhdistelmää löytynyt,vaan muita japanilaisia People Carriereitä,jotka olivat muunnoksia pakettiautoista ja joissa sai valtavan määrän rämisevää peltiä pikkurahalla.
Jussi ei halunnut sellaisen Space Cruiser-jakeluauton kuljettajaksi.

Jussin Beirutin taksimersu muutettuna v.2005
ruumisautoksi
Kurkkiessaan erään japanilaisen pakettikruiserin ikkunasta sisään Jussin nuorin tytär 5-vuotias Riitta juoksi hänen luokseen ilmoittamaan ilouutisesta,että äiti oli ostanut Mersun isälle.
Jussi löntysti vastahakoisena tyttärensä kädestä vetämänä paikalle,missä puoli dela Cruzin sukua oli ympäröimässä luunväristä Untertürkeimin ihmettä.
Hän ryhtyi tutkimaan tätä mersukatalogin perusmallin peltejä toteamalla pikaisesti ruiskutettuja make-up-ylimaalauksia ovissa sekä pientä maalin alta pilkoittelevaa aknepintaa lokasuojien huulissa.
Sisälle kurkattuaan ohjauspyörä näytti pehmeentyneen ja menisi vaihtoon aurinkorutosta,mutta kojetaulu oli säilynyt halkeamilta.
Istuinten beessinen M-Tex-keinonahka oli ehjä,mutta kuljettajan ja takaistuimen peräosa olivat menettäneet kimmokkeensa ja takapenkki hälytti jostain kuljetettavan mahtavasta elopainosta.

1965 Universal Motorsin MB
L1113-
bussimainos
Diileri ryhtyi puolustelemaan.että auto oli ollut uudesta asti Mercedesin maahantuojan Universal Motorsin omistajan rouvan shaföörin ajama auto.Kyseinen Donja Rodriguez oli ollut elinaikanaan massiivinen 130-kiloinen teräskeiju.
Auton hansikaslokerosta löytyi paksu ja päivätty huoltokirja. Auton bensiininelosmoottori koeajoissa veti puhdikkaasti ilman pakoputkesta tupruttavaa sinistä savua..
Jussi kuiskasi vaimonsa korvaan auton vioista ja rouva sai tingattua alas ostohinnasta 20.000 pesoa.
Diileri sopi ajamaan seuraavana päivänä auton rekisteriotteineen Molaven talon eteen.

Mercedeksistä Jussilla oli kokemusta luotettavana dieseltaksina ja mielessään oli jo päättänyt,ettei koskaan seuraisi suomalaisten Saudi Arabian kontrahtityöläisten trendiä uuden vientimersun ostossa. Hänelle auto muistutti suomalaista taksitolppadieseliä ja heitellessään herjaa työkavereilleen,jotka Jubailin Finnvillassa olivat uppoutuneet paikallisen Juffali-mersudiilerin värikatalogeihin,että jokaisen mersun nähdessään hänelle tulee mieli vetää perstaskustaan lompakko mittarin näyttämän taksan maksamiseksi.
Vastaukseksi hän sai vain vihaisia silmäyksiä.
Nyt hänen piti syödä sanansa..

Mersu Molaven tallissa
Jussin maalaaman MB-
freskon suojassa.
Verannalla Jussin
naiset
Auto saapuikin puunattuna ja vahattuna ja auton sisustan tuoksuessa fleurdelisin hehkeältä Sun-of-the-Gunilta,muovikiillokkeelta.
Auto näytti melkein uudelta portilla,kun silmiään siristeli keskipäivän auringopaisteessa.
Sitten nousivat ukkospilvet Molave Avenuen portin yläpuolelle ja mersu tummeni inssipojan astuttu näyttämölle.
DD alkoi rähjäämään auton rekisteripapereita selailtuaan diilerille,että OR eli Owner's Receipt oli vain xeroxkopio.
Myyjä sanoikin tuovansa alkuperäisen LTO:n (Land Transportation Office eli katsastusasema) konttorilta heti seuraavana päivänä,koska siellä on päivisin pitkä jonotuslista.
Inssipojan niska alkoi punottamaan käskiessään diileriä ajamaan auton takaisin myyntiplaanille ja tulemaan takaisin täydellisten papereiden kanssa.
Jussi meni väliin sovittelemaan katsoessaan inssipojan tahdittomuuden pilaavan koko diilin.
Vaimokin astui rinkiin puolustamaan poikaansa ja käskemällä Jussia olemasta puuttumatta koko asiaan kehuessaan,että "My Son" tuntee paremmin paikalliset autodiilit kuin oma miehensä.
DD oli juuri saanut ensimmäisen työpaikkansa paikallisen KIAn edistajan Columbia Motorsin huoltoinsinöörinä ja ostanut ikioman ensimmäisen autonsa,sen Nissan Sentra-tankkerin paria kuukautta ennen.Pojan nissanin oltua aina korjattavana "pikkuvikojen" takia inssipastori ajelikin firman uutta esittelyautoa KIA Sportagea.
Jussi piti silloin suunsa kiinni poistumalla kehästä,mainitsematta halkaistua sanaakaan,että oli ostanut suomalaisarabialaiselle firmalleen parisenkymmenen kattavan autofliitin busseineen,kuorma-autoineen,Mercedesin Putzmeister-betonipumppuautoineen ja niin poispäin..
Lisäksi hän oli tilannut suomalaistyökavereilleen Jubailin Juffalilta 25 Mercedestä Stuttgartin tehtaalta , katsoessaan olevansa jäävi kommentoimaan mitään autonostoista

 Salolainen dieselmersu ja pirssimies
 jäiden lähdön aikaan 1963. Juhart 2011.
Papinpoika oli näin saanut suoran arvonalennuksen tontillaan kuin aiemmin Riyadhin King Feisalin sairaalan materiaaliosaston inttaussuperviisorista varastotyöläiseksi pakistaanisuomalaisessa sanasodassa.
Poistuessaan kriisialueelta hän kommentoi dela Cruzeille,että niin kovaa melua ja pölyä tarvitsis nostaa yhden vanhan Beirutin taksimersun ostosta. Hän poistui paikalta takaperin sisälle nakkaamaan tuopillisen kylmää San Miguelia vihapölypilven kuivaamaan kurkkuunsa.
Viimeisinä lauseina äiti ja poika kuulivat verannan alumiinisen hyttysverkko-oven läimäyksessä:
--Tästä lähtien en puutu teidän äiti-poikasuhteeseenne ja tuo inssipastoripoikasi saa tässä ja nyt porttikiellon tässä osoitteessa Number 18 Molave Avenue..
--Yhden auton romuttaminen ja inssipojan kerska riitti minulle!

Jussi näki hyttysverkon takaa,miten DD:n niska ja naama punoittaen pakeni Nissan Sentraansa eikä pojasta kuulunut mitään pariin kuukauteen.
Vaimo oli juossut makuuhuoneeseen meikit itkusta valuneina poskille.... ja siitä alkoi se siunattu kahden viikon mykkäkoulu..
Mercedes jäi taloon samana päivänä diilerin käytyä iltapäivällä tuomassa alkuperäisen rekisteriotteen leimattuna.
Moneen kertaan auton ollessa viitisen vuotta talossa rouva väitti poikansa olleensa oikeassa.
Jussi uskoikin syyn olleen kahden vastakkaisen miehenkuvan välisessä skismassa,missä kumpikaan ei luottanut toisiinsa.

Fantasioissaan Jussi oli päättänyt panna filippiinolainapoikansa myyntiin alkuperäisellä kastetodistuksilla.
Maahan oli kuuluisa lapsenmyynnistä.

 Mersu upoksissa Jeddassa Saudi Arabiassa.Juhart 2011.








sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

JUAN DELA CRUZ--PERUSPINOY. Mustan Mercuryn kirous. Filippiiniläiskirjeet.

KUN ÄITI ISÄLLE MERSUN OSTI
I OSA
.................................................................
"Das beste oder Nichts"
Gottlieb Daimlerin motto.
 MB 200 "Beirutin taksi".Juhart 2011.


Mustan Mercuryn kirous
------------------------------------
Viimeisen autokauppansa Jussi teki Riyadhissa v 1990 päätymällä Ruotsinmaan nopeimpaan traktoriin eli pappa-Volvo 240DL:ään. "Pohjolan nopein traktori" sattui olemaan Volvon Kanadan Halifaxiin tehtaalla valmistettu amerikkalaisin turvapuskurein,varustettuna ilmatoinnilla Saudiin vientiä varten.
Saudin poliiseilla eli askareilla oli samoin Kanadassa valmistettuja 264 GL-malleja
Auton hän osti eräältä amerikkalaiselta fender-benderiltä,joka tyypillisen huolimattomalla tavalla oli ajanut klommokylkistä Göteborgin (tai Halifaxin) ihmettä pisteestä A pisteeseen B.
Jenkeillehän pikkuklommot eivät haittaa ajoa,kun pääsee halvalla liukumaan työmatkansa.
Jussille iski uusi vimma parannella uutta käytettyään ja käväisi useita kertoja Riyadhin eteläpuolella sijaitsevalla Al Kharjin 10 hehtaarin suuruisella autohautausmaalla ostamassa neljä uutta ovea,siniset veluuri-istuimet,nahalla päällystetyn kojetaulun ja muuta käten tarttunutta tilpehööriä.Vanhat osat hän jätti jemenipapan peltihökkelin rasvaisella pihaplaanille.

Dammamin romis 1982. Juhart 1994.
Osien osto oli vaihtokauppaa pienellä välirahalla yhden jemenipapan kanssa,jonka khattlehden punaamien hampaiden välistä lehtimällin kanssa lensi arolle kehut osien laadukkuudesta..."Kwoyes..Kwoyes Habibi...Khamseen Riyal..Mafi Mushkela!"(hyvää..hyvää ystäväni...50 rialia..no problem!)
Kuukauden päästä Jussi kiillotti Toyotan helmiäisvalkoisella maalilla värjättyä saudilimoaan ylpeänä.
Sitten Saddam Hussein päätti vallata Kuvaitin ja skudeja alkoi lentelemään aron yli haja-ammunnassa kuin juopuneiden tikkakisoissa Riyadhiinkin,jolloin Jussille ja vaimolle tarjottiin Kuningas Feisalin sairaalasta sotaevakkolomaa.
Pariskunta lensi Manilaan evakkoon,jota kesti puoli vuotta.
Riyadhiin palattuaan Jussi tapasi autonsa sairaalan Medical Villagen rivitalon parkista noesta mustana Kuvaitin öljykenttien palopilvien ansiosta.
Palaaminen takaisin Riyadhiin oli myös aanailevaa etsikkoaikaa taistelussa inventaariosastolla pakistaanilaisen superviisori Ahmed Mirzan kanssa,joka vihasi eurooppalaista alaistaan...ja päinvastoin.
Kolmisen vuotta taisteltuaan pakistaanisaudilaisessa hallintodiktatuurissa ,Jussi yritti sanoa itseänsä irti.
Tätä materiaalihallinnon johto ei hyväksynyt pelossaan,että menettäisivät aasialaiset kasvonsa ja järjestivät Jussille potkut,milloin hän sai bonuksensa palkan päälle käteen.
Molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä..
Jussi myi Volvonsa eräälle vaimonsa filippiinotutulle,joka kuulema oli myöhemmin ajanut filippiinojuanimaisesti sen katolleen suoralla pikitiellä.

 Sama Dammamin romis ja Jussi.Juhart 1994.






Jussin saudivolvo ja -perhe Riyadhin
 MCV:llä (Medical Village).Juhart 1995.
Manilassa 80-luvulla Jussin oli iskenyt samanlainen jenkkiautokuume kuin Saudissa,missä rialihymyisen käytetyn jenkkiauton sai omakseen pelkillä taskurahoilla.
Jussi omisti saudityöputkensa aikana kaksi Cadillac Eldoradoa ja yhden Dodge Magnumin (ei .38 kaliiberinen käsiase eikä Tom Selleckin auto) ja Manilan Molaven autotalliin ilmestyi  1978 Oldsmobile Cutlass Supreme,mikä vaihtui vuoden päästä mustaan 1966-malliseen Mercury Comet Caliente-rättikattoon.
Vaimon mielestä musta avoauto muistutti väriltään liikaa ruumisautolta väittämällä,että se levittää pahaa fengsuinvastaista karmaa talon ylle..
Filippiinothan ovat tunnetusti taika-ja epäuskoista kansaa ja päätyvät aina elämän vakavissa kysymyksissä padren silmien välttäessä ennustajiin sekä selvännäkijöihin.
Kiinalainen fengsui määräsi Jussinkin talon kalusteiden paikan ja talon arkkitehtoonisen sijainnin eteläpohjoissuunnassa tarkoin asennetuin fengshuipeilein ovikarmien ylärivoissa.
Silti kaikesta "hyvänonnen peilien" asettelusta huolimatta vaimon äiti kuoli talossa ja isä kymmenen vuotta myöhemmin.,kumpienkin päästessä viimeiselle matkalleen La Pazin valkoisella Cadillac-ruumisautolla Santa Rosan hautauspuiston viheriöivän ja manikyroidun bermudanurmikon alle.
Gerryn vanhempi sisko Estrellita oli vakuuttunut,että talon edessä seisovassa Yucca-palmupuussa asuu kääpiön kokoinen "Dwende",joka taikoo pahaa henkeä talon päälle. Jussi oli monta kertaa käynyt alumiinirappusilla katkomassa palmun reheviä oksiä eikä tavannut sen oksilla kuin käsinahkaa polttavia kusiaisia.
Sitten pantiin syyksi se Jussin musta avolimusiini,jonka sisäkaton nostolaitteen raudatkin näyttivät rumilta.
Jussi oli opettanut vaimonsa ajamaan samalla automaattivaihteisella autolla,koska vaimon aritmetiikka autonajossa rajoittui vain kahteen polkimeen eikä hän tarvinnut kolmatta jalkaa automaattivaihteista autoa sommatessaan.

 1966 Mercury Comet Caliente
ragtop-in green.Juhart 2011.
Vaimoni oli oppinut ajamaan isoa autoa,jonka valtavassa takakontissa hänen mukaansa vois vaikka pitää pienen barriofiestan Paranaquen kiinalaisen paloaseman messinkipumpun kanssa.
Joutuipa rouva kerran olemaan kuljettajana Jussille,joka eräillä synttäreillä oli ottanut vatsallisen mikkeliläistä (San Miguel) olutta.
Jussi oli katsellut ajavan vaimonsa profiilia ison vinyylisen etusohvan kulmasta ovipahviin..Gerry-rouvan veressä virtasi kansainvälistä hurmetta libanonilaisesta Ayashi-papasta ja kiotolaisesta tädistä cavitelaiseen puoliespanjalaiseen isoisään.
Vaimon piirteet olivat filipinamestisan kauniit ja Jussi oli uudelleen rakastumassa parempaan puoliskoonsa eli "bitter halfiinsä".
Jussi tarkoitti betterin sijasta bitteriä,koskei  Geraldine pitänyt Jussin barkadoiden (kavereiden) istumisesta Molaven talon terassilla juomassa kalliita taxfreetuliaisviinoja aina,kun palattiin Saudista lomille Manilaan. Lisäksi vaimo oli katsonut koko filippiinoporukan kuuluvan  lasingero-luokkaan (lasingero--juoppo),jonka edustajat joko kaatuvat viimeiseen ja ainoaan sydäninfarktiin tai päätyvät jalattomina pyörätuolipotilaiksi ja hymyilevät kasvohalvauksessa vain toisella poskellaan suut vinosti irveessä kuin jossain ilmavoimien pilottien tuulitunnelitesteissä.

1987 Jussin Gerry-vaimo
saudiabayanissa
Vaimo ajoi kuten monet muutkin epävarmat naiset ajavat... otsa melkein tuulilasissa kiinni, Jussin katsellessa sirrisilmillään humalaisia ja kaatuvia lyhtytolppia Molave Avenuen varrella.Yhdessä kaarteessa vaimo ajoi erään talon etupuutarhan bermudanurmikkoa kuopien ,mutta sai oikaistua auton takaisin callelle.(Calle--katu)
Jussi käski puolifilippiinona vaimoaan vilkuttamaan valoilla päälleajaville juaneille,joilla aina on vain pitkät päällä.
Vastaan tuli yksi yksisilmäinen jeepney pitkät päällä vaimon vilkutellessa pitkillä valoilla vastaan,jolloin jeepneyn sammunut silmä syttyi palamaan ja palava valo sammui .Yhtäkkiä koko jeepneyn katollinen ojavaloja syttyi palavaksi halogeenivalomereksi,ettei Jussi nähnyt pitkään aikaan kuin vilkkuvia ja tanssivia tähtiä silmämunavalkuaisillaan "Floaterien" lisäksi,jotka kikkuraisina karvoina uivat retinan silmävedessä...
Hän uskoi jopa silmävetensä olleen jo 5-prosenttista mikkeliläiskaljaa.
Jussi käski vaimoaan kääntämään laajalla kaarroksella vasemmalle kotibungalowin portista sisään ja hermostuneena vielä koetteli kielellään kitalakeaan,etteivät yläleuan tekarit olleet jääneet synttärijuhlatalon vessan peililaudalle ,oksennettuaan puolivatsallisen sanmiguelia pönttöön.
Keittiökalut olivat onneksi kotona suussaan,joita maiskutellessaan Jussin vaimo ärähti,ettei voi keskittyä ajamiseen portista sisään,koska mies massuttaa suutaan kuin kymmenen katukollia bangus-kalan tähteillä .
Mercury hyppäsi yhdellä kaasutuksella porttiaukosta sisään,jolloin Jussin puoliselta kyljeltä takorautaportti raapi metrin pituisen naarmun ilkeällä kirkauksella.mustaan kylkeen.
Jussi kömpi nelinkontin autosta ulos ajotien sementtikannelle ja vaimonsa tukemana monen harha-askeleen perästä istutettiin rottinkirunkoisen parivuoteen päälle nuokkumaan.
Hän istuessaan valitti niska-ja selkäkipuaan aikaisemmasta välilevyn lipsahduksesta.
Geraldine ryhtyi läpsimään kämmensyrjillään papinpojan selkää ja hartioita kuin Mabini Streetin kovakourainen hierojatyttö.

Vaimokin sitten istuutui vuoteenreunalle Jussin jo odotellessa tämän kulmakarvojen nousemista sen sallitun millin verran seuraavan palveluksen merkiksi laskeutumalla polvilleen vaimonsa jalkojen juureen kuin Paavali mestarinsa jalkojen pesuun.
Jussi alkoi hieroa vaimonsa amerikkalaisen kenkäkoon numero 5:n lyhkäsiä lättäjalkoja
--Ei niin kovasti!
Vaimo kiljaisi kivusta.
--Ihan hellän varovasti..et osaa hallita voimiasi ja olet vielä kännissä.... !
--Tiedän mitä sanot eikä sitä tarvii mainostaa koko huushollille?
Jussi äkääntyi.katsoessan tekovihaisena rakkaan vaimonsa silmiin,mistä maskara oli illan kosteudessa valunut poskille kuin surevan klovin kyyneleinä..

Gerry nousi vuoteelta hieronnan jälkeen viileälle marmorilaattalattialle,mikä hemmotteli hänen turvonneita jalkojaan.
Hän katseli makuuhuoneen hyttysverkon läpi pihalla seisovaa pitkää ja mustanpuhuvaa Mercuryä ja huokasi syvään pitäessään punakyntistä kättään mustan housupuvun rinnuksella.
Jussi katseli vaimonsa kauneutta pitkään lattialta,pystymättä nousemaan ylös omin voimin jalkojen kangistuttua linkkuun. Pöytälampun kajeessa vaimo näytti samaan aikaan Tuhkimolta ja sitten pahalta äitipuolelta,Kleopatralta sekä mykkäelokuvien Lululta eli Louise Brooksilta..
Vaimolla on niin monet kasvot,kun katselee niitä eri kulmilta!
Hänen residenttipirusiskollaan Fhelyllä niitä naamareita on likaisen essun taskussa vieläkin enemmän,pahuuden ja ilkeyden kasvojen muuttuessa Notre Damen kyttyräselkäisetä kellonsoittajasta ilmestyskirjan monipäisiksi piruttariksi alta sekunnissa.

Louise Brooks 1933
--Tuo sun autosi näyttää ihan ruumisautolta!

--Miksemme vaihtaisi sitä minivaniin?Gerry kysäisi.
Jussi vastasi,ettei auton väri ole mikään ongelma,kun etulokasiipi tuli jo naarmutettua oveen saakka.
--Jos haluat ,niin maalaan auton huomenna hautausauton valkoiseksi,sellaiseksi Pearl-väriksi,että kelpaa viedä niilleviimeisille helmiporteillre eli Pearly Gateseille.
--Mitä Gatesiin tulee,niin oletkos kuullut Bill Gatesin vaimon kertoneen,että sängyssä sen mies on ihan microsoft?
--Paneppas Jussi nyt nukkumaan?
--Sun puheet senkun vain pahenee rivouksissa!
--Puheissasi ei ole mitään tolkkua!
Geraldine kivahti äkäisenä.
Jotenkin Jussi kuuli oman äitinsä komentavan vaimonsa suulla.
--Annanko sulle kielen alle yhden Diapamin,että hiljennyt?
--En jaksa kuunnella sun monologiasi koko yötä!

Jussi yritti ummistaa silmänsä päästyään vaimonsa tukemana sänkyyn seljälleen ja koko sisäsilmän tähtitaivainen pimeys avautui mustavalkoiseksi laajakankaaksi.
Jussia hymyilytti kettumaisessa suuvirneessä taputellessaan vaimonsa pientä punakyntistä kämmentä.
--Olen ihan vesiselvä ja yhta hiljaa kuin keskiyö..täynnä elämänriemua!

Jussin silmien eteen ajoi Sanna-äiti Mulanniemen mustalla T- Fordilla,jonka sufletti oltiin kaadettu taakse.
Äiti avasi Fordin takaoven komentamalla:
--Kom bort..sano kuolema ruohtalaeselle!
Auton takapenkillä istui knallipäinen Charlie Chaplin tokaisemassa Jussille:
Take a back seat...you  Rusty Romeo!
 Teespagaati.Juhart 2001.

jatkuu.."Autokauppaa ja äiti sekä poika"

JUAN DELA CRUZ--PERUSPINOY. Rattidiktatuuria liikennedemokratiassa. Filippiiniläiskirjeet.Papinpoika ja pakanamaasarja.


 1950-luku.Dewey Blvd.Nykyinen Roxas Blvd Pasayn
 ja Manilan rajapyykillä...Juhart 2010







EDSAn päiväruuhkaa
Bussit,taksit sekä jeepneyt Manilan liikenteessä ovat enimmäkseen vasemmilta kyljiltään lommoilla kuin bataattisäkin kyljet,koska pinoykotsero lähtee kadunsyrjästä baanalle taustapeiliin katsomatta.
Hänhän on se kuuluisa macho King of the Road.
Bussit jaetaan kahteen luokkaan; viralliset LTLFB:n (Land Transportation Licence and Franchise Bureau) bussit seka Colorumit eli lisenssittömät  linjurit.
1990-luvulla ja vielä 2000-luvulla bussikalusto oli vanhaa,käytettyä ja maahan uitettua Kenji-kantaa Tokiosta,Kiotosta,Seoulista sekä Taipeista.Bussien ohjauspyörätkin sattuivat olemaan väärällä puolella ja alkuperäinen bussin 13 reittinumero viittasi  EDSA:lla (Epifanio de los Santos Avenue),että oltiin menossa Kioton keskustaan.
Näitä busseja nähdessään Jussikin autossaan yleensä ryhtyi hoilaamaan vanhaa 60-luvun Sukiyaki-hittibiisiä...."On tyttö Kiotosta...--oooweedoo-oo-ooo--ooh....."
                                        1963 Sukiyaki (Ueo Mutu Arukou).Kyo Samamoto

Oikeanpuolisten rattien kielto pantiin täytäntöön vasta sitten,kun tuhansia oli kuollut ohituskolareissa 1990-luvulla ja sen ansiosta Subicin vapaasatamassa syntyi hyvin voiva autopajateollisuus,missä siirrettiin ratteja vasemmalle puolelle.
Filippiinot ovat kekseliästä kansaa sekä hyvässä että pahassa..

Suuntavilkkujen  käyttö perus-Juanille kääntyessään on väärää visualisointia,koska hän voi muuttaa sekunnin murto-osassa mielensä ja kääntyä vastasuuntaan.Näin hän aina on elämässään tehnyt suunnatessaan eteenpäin veitsenterällä tanssiessaan.
Vain hullut ulkomaalaiset käyttävät vilkkuja ja aiheuttavat vaaratilanteita järkkymättömyydessään.

Jeepneyn vaatimaton
valokeula
Valojen käyttöä Juan harrastaa vain päiväsaikaan silloin,kun orientin aurinko seisoo ylhäällä zenitissä.Valojensa vilkuttamisella hän viestittää vastaantuleville ajaessaan yksisuuntaista katua vastaan,että "Etkö hullu tajua,että MINÄ olen tulossa,kun vilkutan valoja!
"Väistä!"
Illalla lähtiessään toimistonsa parkkitalosta hän havaitsee akkunsa tyhjentyneen,valojen jäätyä päälle.

Juan kuolisi mieluummin rattinsa taakse,jos äänimerkki ei toimisi.
Oikeasti Juanit kyllä kuolevat ratin taakse suurista ylinopeuksista valtateillä ja beerhausista illalla kotiin ajaessaan.
Ajaessaan Juanilla on hyvin paljon muuta näpertelemistä kuin liikenteen seuraamista.Hän näpläilee ajaessaan autostereoita,pelaa ipadillä pasianssia tai soittaa tyttöystävälleen,syö MacDo:n Kiddy Mealiä tai Jollibeen takeway -riisiadoboa,juo polviensa välissä tököttävästä cokismukista pillillä ja tööttäilee hyvän näköisille pimuille..tai availee vieressään istuvan neidon rintsikoiden hakaa.
Juanin kädet ovat yhtä kätevän tarkkoja pikkunäpräyksissä kuin Makati Medical-sairaalan sydänkirurgilla.
Vain kotitöistä hänen kätevät kätensä kieltäytyvät.
Juaneja kuolee enimmiten aamuöisin liikenneonnettomuuden uhreina paluumatkalla kotiin vaimonsa viereen yökerhoista sekä strippiluolista.

 Jeepney Driver--The King of the Road. Juhart 2005.
Jollet ole nähnyt strutseja kuin jostain Australian Outbackin matkaesitteestä,niin Manilan liikenteessä niitä löytyy tuhansia ja vielä autoa ajavina.
Manilalainen strutsi voi kiilata eteesi piukkaan väliin liikennevaloissa halutessaan kiireessään olla ensimmäinen siinä suuressa Le Mansin lähdössä,kun vihreä valo syttyy .
Jos viittoilet ja makaat äänitorven päällä,hän ei näe eikä kuule sinua.
Voit ajaa vaikka vaaleanpunaisella Klim Voroshilov-tankilla ja pistää tykinputken tämän strutsin auton ikkunasta sisään,niin hän ei reagoi mihinkään suuntaan.
Risteyksien yli ajaessaan strutsi katselee suoraan konepellin yli eteensä vilkaisematta sivulle,koskei eilenkään samaan aikaan risteyksetä tullut muita ajoneuvoja.
"Jos en näe sinua---et ole siellä!"
Hän mutisee itsekseen.
Liikennevaloissa kukin strutsi soolailee kuin jalkapallon perässä maalia etsimässä sopivan raon hakemisessa ja tällä tavoin tehdään vähintään kymmenen epävirallista ajokaistaa kahden virallisen sijasta.
Vastaantuleville valoissa ei uhallakaan anneta tietä,jolloin nämä joutuvat koukkailemaan jalkakäytävien kautta.

1980-luvun Makatin Ayala Avenue oli näin tyhjä
Ne autoilijat,joilla on katollaan sirrat eli wangwangit ja vilkkuva valopatteristo, käyttävät laitteitaan etuajo-oikeutensa symbooleina.
Jos luulet,että ohiajava sireeniä vinguttava Santa Rosan pikkukaupungin pormestari Pablo Fernandezille Philippine Sweepstakesin lahjoittama ambulanssi on hälytysajossa...olet täysin väärässä.
Kyydissä ei yleensä ole polille vietävä ja henkihieverissä korahteleva potilas,vaan se pormestari Pablo Fernandez tai kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mickey Marquez menossa treffeille tyttöystävänsä tai jalkavaimonsa luokse..tai sillä on eilisistä gini-istujaisita maha kuralla.
Valtion laitosten,kongressin ja senaatin virkamiehet etusijaisesti käyttävät sirroja sekä valoja valtansa ja mahtinsa näyttämiseksi.
Jos satut nokitusten kapealla ajoväylällä tällaisen huutavan ja valopattereilla häikäisevän Pajeron tai Landcruiserin kanssa..aja ihmeessä vaikka riisivainiolle taikka palmumetsään pois tieltä.
Muuten maksat itsepäisyydelläsi omalla hengelläsi,kun SUV:stä astuu gorillan näköinen ja valkoiseen barong tagalog-paitaan pukeutunut henkivartijajättiläinen ,joka kyyristyy ikkunasi karmille ja osoittaa strutsin ohimoosi magnumpistoolilla.
Hänellä on siis se etu- ja yliajo-oikeus!

Jos satut näkemään ihan oikean ambulanssin hälytysajossa,niin Juanit tukkivat tahallaan sen etenemisen kiusallakin olettaessaan,että siinä taas ajaa yksi valtion porho kasinolle työaikana...
Jos autosi streikkaa moottoritiellä,niin PNCC:n (Philippine National Construction Co.tulliteiden urakoitsija) valtuutettu hinausauto on jo takapuskurissasi kiinni viemään autosi ryöstöhinnasta pois liikenteen tukkimisesta.
Filippiinot ovat oppineet eurooppalaisilta tällaisen hinaustavan etkä voi pistää hanttiin,koska autosi makaa rikkoontuneena yksityisellä tiellä.Autosi hinataan vain PNCC:n omalle korjaamolle tai varastointialueelle,josta oma autoklubisi tai vakuutusyhtiösi saa noutaa sen maksua vastaan.
Kolaritapauksissa henkilötietosi joko poliisin tai PNCC:n kautta on myyty muille vakuutusyhtiöille,jotka kiusaavat sinua joko kotonasi taikka sairaalavuoteessa "No Win--No Fee"-klausuuleilla ja ehdottamalla,että voit peräänajajan vakuutusbonuksista  vaatia korvauksia näkymättömästä selän nyrjähdyksestä.
Tietämättäsi omat vakuutuspremiumimaksusi ovat nousseet seuraavan kuun laskussa.
Tämä on hyvin kuvaavaa "How to be a Millionaire"-peliä vakuutusmafiassa!

Jeepney-maalari.Juhart 2004
Jos taas autosi pysähtyy konevian takia julkisilla kaduilla taikka teillä ,et saa koskaan jättää autoasi tiensyrjään tai kadunreunaan.
Omistajan pitää istua autossa avuntarpeessa.
Yleensä kadunreunoilla kyykkii epämääräinen shortsijalkainen ja kumisandaalinen mekaanikkoarmeija,joka kilpajuoksulla syöksyy avaamaan konepeltiäsi.
Ennen kuin tajuatkaan eräs näistä jo näyttää sinulle ikkunasta palanutta sytytyspuolaasi ja kertoo vaihtavansa sen tien toispuolisessa korjaamossa uuteen.--"Five hundred pesos ...Sir!"
Kun autosi jälleen strattaa maksettuasi et vielä tiedä,että uusi puolasi on käytetty ja oma hyvä puolasi lähti jälleenmyyntiin.
Vika autossasi saattoi olla vain irronnut akkukaapelin kenkä.

Jos jokapäiväinen liikennesuma harmittaa sinua jo tarpeeksi,niin paikallinen valtion tienrakennushallinto eli DPWH (Department of Public Works and Highways) lisää tukosta betoniporsailla ja väripuomeilla paikkailemassa "Pot Holeja" eli kuoppia asvaltilla,jotka seuraavassa sateessa seilaavat katuojiin.
Tiestöjä tavallisesti aletaan korjaamaan ja paikkailemaan tilivuoden päätöstä ennen,jolloin paikallinen tienhoitoyksikkö saa oikeuden lisätä tulevan vuoden budjettiinsa aimemman tilivuoden korjausbudjettimäärän maksimissaan.

Kaiken tämän hulluuden ja ja sekasorron keskellä Philippine Automobile Association toivottaa televisomainoksessaan strutsikansalleen.."Happy Motoring and drive safely" ja autoilukansa ajaa lähimpään beerhausiin nostamaan San Miguel-olutkolpakkoja toivottamalla "Mag-Happy--Happy --Beer Muna Tayo!".."Hauskaa kaljoittelua"!

 Happy Motoring and Horseplay in flooded Manila.Juhart 2001



jatkuu.."Kun äiti isälle mersun osti"