perjantai 27. kesäkuuta 2014

Terveisiä Mainilasta! Pirut Taivastiellä.Filippiiniläiskirjeet.

2014 Skyway Phase 3 new link


PIRUT TAIVASTIELLÄ
Lähettämätön kirje
22.09.99
Attn: Kai Lauri Bremer/Mobilistilehden toimitus
Terveisiä täältä Mainilasta!
On vuosi vierähtänyt viimeisestä postistani,kun lähettelin maalauksiani sinne lehteen.
Sain tietää,etta Mobilisti-lehden numerossa 7/98 oltiin julkaistu kuviani.
Itse en ole saanut käsiini numeroa.
Jos lehteä kiinnostaa,voisin lähettää jeepneyhistoriikin.
Pääkirjoituksena minulla on  kylläkin tänään Manilan liikenne.
Uskokaa taikka älkää...tämä on totta eikä tarua..eikä sitä pidä ottaa minään kivikasvoisena uskon asiana.
Manila on kaakkois-Aasian ehkä nuorimpia suurkaupunkeja.
Espanjalaisten vallatessa Filippiinien saaret 1500-luvulla Manila oli pikkuinen kaupunkipahanen.
Kaupungin pormestarina tai oikeastaan päällikkönä oli islaminuskoinen Datu.
Arabit olivat tuoneet saarille islamin uskon,kunnes espanjalaiset tappoivat datut ja pakkokäännyttivät puoli-islamilais -ja puolianimistisen kansan roomalaiskatolisiksi kristityiksi.
Kaikki fatalistiset uskonlajit näkyvät tänäpäivänä myös manilalaisten autoilijoiden liikennekulttuurissa..
Manila konkistadoorien löytämänä oli nimeltään Maynilad.
May-nilad silloisessa paikallisessa malaijipolyneesialaisessa murteessa (josta syntyi tagalogin kieli)
merkitsi..."Siellä on ihmisiä".
Nykyisin voitaisiin sanoa,että Manilassa näkyy myös ihmisiä kaiken autopaljouden keskellä.
Kaupunki sijaitsi leveän Pasig-joen suussa,jonne espanjalaiset ankkuroivat kaleerinsa ja kaljuunansa pystyttämällä Intramurosin linnakkeen,missa vain espanjalainen herrakansa sai asua.Mayniladin indiokaupunki taas levisi
kapealla Luzonin saaren kannaksella Laguna-lahdelle asti.Tällöin "mainilalaisilla" oli yhteys Kiinanmereen sekä Tyyneen mereen.
Manilaköysi eli abakakuidusta tehty hamppuköysi oli lähtöisin siltä alueelta.
Suomalainen kirjailija Paavo Rintala oli myös kirjoittanut Manilaköysi-kirjan.
Mayniladin  Intramuros-ydinkaupungin asutti siis espanjalainen ylimistö padreineen,donineen ja donjineen.Kiinalaiset,arabit ja muut espanjalaisille alarotuiset asustivat muurien ulkopuolella,kaupanteossa joen molemmin puolin.
Pasig-joen kaislarannoilta kaupunki alkoi leviämään ulospain.May-nilad nimen nilad-osaa joku kielentutkija oli tulkannut myos kaislaksi.
Miten päin tahansa...nämä kaislaihmiset antoivat sysäyksen nykyiselle Metro Manilan metropolille!
1899.Escolta,Manila
Manilan vanhat espanjalaiset kaupunginosat kuten Escolta,Tondo,Binondo,Ermita,Malate,Santa Ana sekä Santa Cruz ovat pysyneet kapeilla kujillaan seka calleilla (calle.esp = katu) vuosisatoja muuttumattomina.
Jokainen kaupunginosa oli rakennettu kirkon ympärille,kasvamalla myöhemmin jopa ciudadiksi ja sitten oikeaksi cityksi.
Kadut alunperin oltiin tehty vain hevosliikenteelle eli calesoille.Katuja ei pystytty enää leventämään liikenteen lisääntyessä.
Päinvastoin asutus tuppasi leviämään kaduille.
Tämän päivän ydin-Manila aamuruuhkan aikaan yleensä on täydessä seisokissa.
Liikennekulttuuri on latinalaista torvensoittoa,kiilailua sekä ylimääräisten kaistojen tekemistä punaisissa valoissa.
Poliisi on useimmin joku näkymätön sinivormuinen haamu kuin Lepakkomiehen vihamies Arvuuttaja,joka herää kahvi- sekä ruoka-aikoina rahastamaan rikesakkoja omaan taskuunsa ja myöhemmin yöhön keräämään suojelurahaa kulman kapakoista.
Liikennevalot eivät ole koskaan toimineet kunnolla rikkoutuneina tai sähkökatkosten takia.
Monesti kaupunkien pormestarit ovat unohtaneet maksaa paikallliselle Meralcon sähkölaitokselle sähkölaskut,jolloin sähköt katkaistaan.


2000-luvun EDSA..Epifanio Delos Santo Avenue
Liikenteen jumiuduttua silloisessa 12-miljoonan asukkaan Manilassa 90-luvulla,presidentti Ramos päätti purkaa sumaa uusilla lääkkeillä.
Hän aloitti uuden Metrorailin (MRT) paikallisjunalinjan rakentamisen kaupungin itä-länsi-akselille Pasay Citystä Quezon Cityyn EDSAn "kapina-avenidan" kylkeen.
Imelda Marcosin rakennuttama LRT eli Light Rail Transit-paikallisjunalinja,joka valmistui 80-luvun alussa,hoitaa liikenteen etelä-pohjoisakselilla kaupungin yläpuolella Baclaranin markkinoilta Taft Avenueta seuraamalla Quezon Cityn Monumentolle saakka.


Paikallisjunaliikenteen hoitaessa henkilökuljetuksen yläilmoissa,niin alailmoissa maanpäällinen autoliikenne on yhtä helvettiä.

2012 LRT
Kaupunkisuunnittelussa ollaan pahasti eksyksissä eikä poliittista tahtoa löydy muussa kuin puolueriidoissa.
Metro Manilan itä-länsi-pääväylän EDSAn (Epifinio delos Santos Avenue) liikenne satoine bussilinjoineen seka jeepneyneen on pahemmassa sumassa kuin LeMansin kilpurit lähtöruuduissaan.
MMDA eli Metro Manila Development Authority on yrittänyt käryttää ns.colorum-busseja (liikenneluvattomia) tuloksetta,koska jokainen Metro Manilan kaupunkin pormestari pitkän avenidan varrella colorumeja rahastamalla rikastuu muun varastamisen sivussa.
Metrocomin iikennepoliisit ollaan pantu muihin tehtäviin pääväyliltä ja tilalle koulutettiin MMDA:n omat liikennevalvojat (Traffic Wardens),jotka poliisien tapaan oppivat rahastamaan liikennerikkeistä omiin taskuihinsa..Ennen paikallispoliiseilla oli pikkuiset poliisiasemat katujen risteyksissä mainostamassa rehellisistä uusista poliisivoimista "New Cops in the Bloc"-iskulausein (uudet jeparit korttelissa).Kansa väänsi sloganin "New Goons in the Block'iksi" eli uusiksi korttelin konniksi.
Päiväoikeuden tuomareitakin haukuttiin New Goons in Robe'seiksi eli uusiksi kaapukonniksi,joille aina kelpasi raha tuomion muuttamiseksi syyllisestä syyttömäksi nuijan pamauksella.
Manilan uudet korttelin jeparit työssä
Bussit,taksit, jeepneyt ja jopa poliisiautot ovat lommoilla vasemmilta kyljiltään,jokaisen suharin lähtiessä kadunsyrjästä baanalle katsomatta sivupeileihin.Yleensä niita "spegeleitä" ei ole enää jäljellä edellisistä kylkikosketuksista.
Bussit ovat hautaustuomion saaneita maahan uitettuja japanilaisia Kenji-onnikoita Tokiosta seka Kiotosta...joskus myös Seoulista sekä Taipeista.
Usean bussin ratit ovat vielä oikealla puolella,numero 13 reittinumeron osoittaessa Kioton paikallislinjaa
Uusi laki kielsi oikeanpuolisen ohjauksen ja Subicin vapaasataman ulkopuolelle syntyi laaja verstasverkosto,missä asennettiin polkimia ja ratteja vasemmalle puolelle. 
Japanilaisten käytettyjen autojen maahantuonti lisääntyi huomattavasti.
Manilan liikennekultturi eurooppalaisille näyttää järjenvastaiselta.
Vilkkujen kaytto liikenteessä on väärää visualisointia.
--Miksi panet vilkun päälle risteyksessä,koska voit muuttaa mieltäsi,kääntymällä toiseen suuntaan?
Juan kysyy.
--Hullut ulkolaiset sekoittavat liikenteen suuntamerkeillään!

Jeepney Driver.
King of the Road
Juhart 2005
Ainoa pinoyden auton ajovalojen käyttö tapahtuu vain päiväsaikaan,vilkuttamalla ja viestittämällä vastaantuleville...että VARO!!....täältä tullaan lujaa!
Tempun voi tehdä ajamalla yksisuuntaista katua vastavirtaan.
--Etkö hullu näe...että MINÄ olen tulossa,koska vilkutan sinulle ajovaloja?
Juan kiihtyneena kiroaa.
--Väistä!
Lähtiessään töistä hän havaitsee parkkitalon ruudussa,että häneltä olivat jääneett ajovalot päälle,akun tyhjennettyä.
Pinoy kuolisi paikalla,jollei hanen äänimerkkinsä toimisi.
Todellisuudessa autoilijoita kuolee suurissa nopeuksissa valtateillä tai kaduilla äkkinäisestä ratinkäännöksestä kulkukoiran tai hitaasti ajavan eli "perä edellä vastaan tulevan auton väistössä.
Ajaessaan pinoyautoilijalla on paljon muuta tekemistä kuin tuulilasista alinomaan ulos tuijottamista.
Hän näpläilee stereoita,pelaa kännykällä,syö ja juo välipalaansa,tööttäilee hyvännäkoisille pimuille tai sitten roplailee tyttöystävänsä rintsikoita auki vapaalla kädellään..
Yleensä kuolemantapaukset keskittyvät keskiyölle sekä aamuyöhön,machomiesten ajaessa kotiinsa maistissa yökerhosta tai strippiluolasta.
1963 Manilalainen poliisi-
 VW ja Vespa-
skootterilla ajava
perhe Dewey Boulevardilla.
Juhart 2012

Jollet ole nähnyt strutseja muualta kuin australialaisista matkabrosyyreistä,niin Manilan liikenne on niitä pullollaan.
Tällainen strutsi voi kiilata yhtäkkiä eteesi piukkaan väliin.
Jos alat viittoilla ja tööttäillä tälle...tämä ei ole huomaavinaankaan.
Voit ajaa vaaleanpunaisella Klim Voroshilov-tankilla ja pistää tykinputken kuskinikkunasta sisään...ja strutsi ei räpsäytä silmäänsäkään!
Risteyksissä pinoyt kääntyessään katsovat suoraan eteenpäin auton konepeittoa pitkin,vilkaisematta kertaakaan sivuilleen mutisten:
--Jos en näe sinua....et ole siellä!
Liikennevaloissa jokainen soolailee kuin jalkapallon perässä kohti maalia etsimässä sopivaa rakoa...tehdessään kymmenen kaistaa kahden sijasta.
Ne,joilla on sirrat eli Wangwangit ja hälytysvalot katolla,käyttävät niitä etuoikeutensa symbooleina.
Jos luulet,että ohiajava sireeniä huudattava ja valoja vilkuttava ambulanssi on hälytysajossa...olet useimmiten väärässä.
Ambulanssissa voi istua kaupungin joku valtuuston jasen tai pikkukaupungin pormestari menossa tyttöystävänsä luo treffeille...tais sitten sillä on kova paskahätä.
Valtion,kongressin ja senaatin virkamiehillä on samoin sirrat ja valot virka-autojensa katoilla.
Jos satut nokitusten kapealla tiellä moista Pajeroa tai Landcruiseria vasten...aja vaikka riisivainion veteen!
Muuten autosta astuu ikkunankarmillesi kaksi magnumia heiluttelevaa henkivartijaa.
Näillä gorilloilla on aino etu-ja yliajo-oikeus!
Liikennesumia osaltaan aina aiheuttaa paikallinen TVH eli DPWH (Department of Public Works and Highways). paikkaamattomilla kaduilla seka valtateillä.
Tiestöä aletaan vauhdilla korjaamaan vasta  budjettivuoden lopussa,mikä oikeuttaa seuraavassa vuosibudjetissa suurempia määraärahoja piiri-inssien sekä tiemestarien takunpohjiin.
Seuraavan vuoden sadekausi tulee huuhtomaan heppoiset paikkaukset katuojiin,jotka muutenkin ovat autonikkunoista heitetyistä roskista tukossa.
1965 Toyopet Corolla-taksi tulvassa
Jos autosi streikkaa moottoritiellä,ns. valtuutettu hinausauto on heti takapuskurissasi kiinni hinaamassa autoasi paikalta pois ryöstöhinnoin.
Et saa korjata autoasi pientareella.
Omistajan pitää myös istua autossa apua tarvitessaan.
Jos jätät autosi vartioimatta,et palatessasi löyda sitä mistään etkä koskaa..Ns. chop-chop-miehet ovat korjanneet sen paloiteltavaksi.
Tien -ja kadunvarret ovat täynnä kyykkiviä automekaanikkoja vaanimassa streikanneita autoja.
Paikalle ensimmäisenä juossut puskamekaanikko tulee jelppaamaan sinua pääsemään eroon puolastasi ja bensafiltteristäsi,hankittuaan tienvarren varaosamieheltä sinulle kaytetyt vastaavat riistohintaan
Autosi puola ja bensiinisuodatin eivät yleensä tarvitse kuin puhdistuksen rasvasta tai tomusta.
Sitten se rasvaperse pyytää 500 pesoa varaosista sekä viiden minuutin korjauspalvelusta.....HIghway robbery!

Tässä olisi listattuna on vain murto-osa Manilan liikenteen iloista ja suruista.
Katsoessani vanhoja valokuvia Manilan liikenteestä vv. 1910-39,liikeenne kulki vasemmalla puolella kuin Lontoossa..
Olivatko kaikki valokuvanegatiivit järjestelmällisesti menneet nurinpäin?
Uskon kyllä,että viimeiseksi japanilaismiehityksen aikana vv.1941-45 liikenne kulki vasenkätisenä. Liikenne muuttui v.1946 Filippiinien itsenäisyysvuonna oikeanpuoliseksi.
Kysymyksenä on,miten ne saivat liikenteen sujumaan takaisin oikealle kuin Ruotsissa v. 1967?
Ilmeisesti vaihdoksen johdosta pinoyt vielä tänäänkin tuppaavat vastaantulevien alle sekä päälle!?
Mobiiliterveisin,
Jussi L.
18 Molave Avenue
Molave Park Subdivision
Barangay Merville
Paranaque City
Metro Manila
Phils.

Ei kommentteja: