1947 Austin A110 Sheerline |
Pikkukakaroina hoilasimme Kipparikvartetin Saimaan valssi-laulua.."Prinsessa Armaada..huhhei..laivamme,koootimme huhhei--!" Pikkusiskoni hoilasi samaa laulua omin versioin.."Prinsessa armahda..huhhei.."
Prinsessoita tapasimme vain saduissa ja kesämökin ulkohuussin seinästä ruotsalaisen Allers-lehden kansikuvista..Automerkkeinä Princess oli minullekin autobongaajalle tuntematon.
Kuninkaallisin kruunupääauto minulle oli Dodge Coronet,jonka konepeltiä komisti krominen pässin sarvipää...
Vasta kymmenisen vuotta myöhemmin Suomeen saatiin todellinen kruunupääautosarja Japanista Toyota Crownista Coronan kautta Corollaam.Laivausten mukana taisi tulla yksi Prince Motorsin Gloriakin.
1954 A125-135 Princessin sisustus |
Virtesen Moottorin RR-pakettiauto |
Salon nuoressa kaupungissa vilahteli muutama muukin konservatiivisen näköinen brittiloistoauto.
1954 Jaguar MK VI Pauligin keräilykuvissa |
Aivan naapurissamme Leinon liesitehtaan toimitalon edessä oli päiväsaikaan pysäköitynä yhden Leinon omistajaveljeksen viherkeltainen v.1960 Armstrong-Siddeley Star Sapphire.
1960 Armstrong-Siddeley Star Sapphire |
Salon kaupungin ollessa vielä 50-luvulla kauppala,sen asvaltti- ja mukulakivikaduilla liikkui jokunen muukin paremman luokan brittiauto,kuten Rover.
Salolaisen Kannisen 1956 Rover 75 v.1961 FL-191-rekistereissä |
Auton rumahkon korin sisustus paljasti todellisen brittiläisen herrasmiesklubin! Olin lukenut,että uuden Roverin suunnittelua varten muotoilustudioon oltiin hankittu malliksi propellinokkainen 1950 Studebaker Champion,josta lainattiin mm. takaviisto tuulilasi ja jäähdytinsäleikköön valonheitin propellin tilalle.Oikeastaan ainoa esistelty keskivalonheittiminen amerikkalainen auto oli v.1948 Preston Tuckerin virtaviivainen takamoottorilimo. Sekin automalli kuoli Detroitin 3:n vahvan painostuksen alle.
Rovereita oli Salossa aivan sen 50-luvun alkusarjan "Kyklooppi-mallista" 60-luvun alun 95-110-malleihin,joista jälkimmäisissä suurennettu takaikkunakin oli jaettu kolmeen osaan. Turuntiellä Finn-Flaren ja Ravintola Taljan välisen Nygrenin kauppapuutarhan edessä yleensä seisoi Nygrenien harmaa-sininen iso Rover 95.
Minulle tarjottiin paljon myöhemmin Manilassa 1980-luvulla valkoista Rover 95-mallia,mutten ostanut sitä,koska alkuperäinen auringon polttama nahkasisustus oltiin vaihdettu velouriseksi.Ostosta kieltäytymiseeni vaikutti myös yksi Roverin rikkoutunut etuparkkivalo,jonka myöhemmin tiesin löytyvän mm. tavallisesta Land-Roverista.
Olen pitkään katunut,etten ostanut sitä Roveria .
60-lukuinen Rover P5B |
Kauppoja koskaan ei tullut,koska uskoin talkkarin vain velmuilleen älyttömällä halvalla hinnalla,koska hintalappuun olisi voinut hyvinkin lisätä yhden nollan lisää.
1952 Triumph Mayflower |
V.1954 Sheerline ristittiin Princessiksi.
Austin Sheerlinen prototyyppi v.1954 Somerset- Herefordin muodoissa |
1960-68 Vanden Plas Princess |
Austin Princessiä v.1959-60 valmistettiin 3 Litre-mallina ja Vanden Plas Princess 3 Litre-mallina v.1960-64 ja joka pohjautui Austin 99 Westminsterin tekniikkaan.Vanden Plas Princess 4 Litre taas pysyi mallistossa v.1964-68.Kaiken Princessin Badge Engineeringin lisäksi Vanden Plas-variaatioita valmistettiin BMC:n 1100-sarjan 1275-1300-luksusmalleina vuosina 1964-68. 1970-luvun surullisen kuuluisaa Allegroakin sai pähkinäpuu-nahkasisustuksella vaatetettuna Vanden Plasina,jolla vielä tänäpäivänä on keräilijäpiirinsä..
Austin Sheerlinen vanhahtavaa korimallia yritettiin kerran muokata modernimmaksi Austin Somerset-Hereford-sarjan ovien ympärille,mutta ehdotus ei kuitenkaan mennyt läpi eikä pullistettu sekä pidennetty Hereford-Sheerline olisi mennyt kovin hyvin kaupaksi omituisessa kuosissaan.
Austin (Leyland) Princess 1975-82
-----------------------------------------------------------
1976 Leyland Princess |
70-luvulla kaikki meni pieleen huonosta laadusta sekä teollisista levottomuuksista.
70-luku ei olisi ollut makean omalaatuinen ilman uutta Princessiä.
Vain epätavallisen päätöksenteon sekä British Leylandin saman vuosikymmenen imperialistisen pöyhkeilyn ansiosta firman johto kutsuttiin kokoon ja ehdotettiin,että valmistettaisiin sellainen auto,joka muistuttaisi englantilaista cheddarjuustoviipaletta.
Austin Princess ei ollut "paska" auto.
Princessin konevaihtoehtoina olivat 1.8-2.2-litraiset kuutoskoneet ja tuotannon alkuvuotena 1975 sitä sai Austin-,Morris. ja Wolseley-variaatioina.
Se näytti kiilamaisuudessaan melkein futuristiselta. Sen nerokas jousitus antoi poikkeuksellisen pehmeän kulun,jota täydensivät avarat sisätilat sekä satumaisen mukavat istuimet.Sen jälkeen,kun British Leylandin niskaan oltiin kaadettu Marinan ja Allegron möhläysten laskiämpäri,Princessillä onnistuttiin kääntää tappio voitoksi...ainakin vähäksi aikaa.
1982 Austin Ambassador |
Sen keulaa oltiin meikattu yhtä rumaksi muovikennoksi kuin Talbot Solarassa ja se oli myös laiskistunut koneeltaan.Lisäksi sen sisustus näytti niin synkältä,että sisään halusi istuutua vain sadetta paossa.
Mukavammalta olisi tuntunut intialaisessa Hindustan Ambassador-taksissa,joka pohjatui 50-luvun alun Morris Oxfordiin.
Parasta Ambassadorissa oli sen viisiovisuus....siis Austin Ambassadorissa.
BL:n laatuongelmien takia jopa brittitelevisiossa pilkattiin Ambassadoria "Not The 9 O'Clock News"-parodiassa,missä mm.Rowan Atkinson (myöh. Mr.Bean) Bobina vitsaili autosta; "Built by Roberts".
Vitsitiimi oli muunnellut silloista Fiat Stradan televisiomainosta "Built by Robots".
Hindustan Ambassador |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti